Egentligen var det inte tänkt att Polon skulle stanna i min ägo särskilt länge. Vi fick barn och sambon blev därmed av med sin tjänstebil (Volvo V50) under mammaledigheten. Så jag slog till på en välvårdad (maskinellt) men billig VW Polo 1.4 som gått 19 800 mil att ha under sambons föräldraledighet. Priset var 22 000 kronor, och då hade den förra ägaren nyligen servat bilen för närmare 7 000 kronor. Ett bra och förnuftigt köp, helt enkelt.
Sambon fick dock för sig att söka en ny tjänst inom sitt företag under sin mammaledighet, en tjänst hon också fick. Resultatet blev klart bättre lön och roligare jobb, men indragen tjänstebil.
Så där stod vi, med en tokblå och rätt ful VW Polo. Utan AC, med trilskande fönsterhissar och läckande bakre ljuddämpare. En VW som fick tuffa på i vår ägo ett antal månader längre än det var tänkt.
För några veckor sedan tröttnade jag emellertid. Polon hade förvisso skött sig klanderfritt i låda och motor under de 1 000 mil vi kört den, men den var och är alldeles för liten för att frakta runt en barnfamilj plus grejer. Alltför många små skitfel blev till slut därtill otroligt irriterande. Dessutom var det hög tid för skatt, besiktning, service och underhåll, något jag inte var sugen på att betala eller utföra på en bil vi inte skulle äga så länge till. Så jag sålde den för 15 000 kronor till en mekkunnig ung man från Vårby, som behövde en billig pendlarbil.
Så började den stora efterforskningen. Vilken bil skulle vi köpa?! Budgeten var snäv (tar inte lån för bilköp): 60 000 kronor. Dessutom skulle bilen vara driftsäker, inte äldre än årsmodell 2004, rymlig, inte rullat över 10 000 mil, billig i drift, komma med både sommar- och vinterdäck, rolig att köra, jada jada. You know the drill.
Tämligen snabbt försvann så väl Volvo, Audi och Toyota från inköpslistan. Alldeles för dyra. Ut åkte också rosthinken Ford och krångelbilar som Renault och Peugot. Kvar fanns VW Passat och Skoda Fabia samt Skoda Octavia.
Efter att ha tittat på Fabia i verkligheten och insett att 1.2-motorn skulle vara så tråkig att klockorna stannade, och att Octavia är onödigt stor och inte alltid så välskött som säljarna påstår, återstod en Skoda Fabia 1.4.
Blocket dammsugades, och pang! Turen infann sig. En medelålders man hade en mycket attraktiv Skoda Fabia ute på annons. Den ägdes av mannens pappa som precis blivit av med körkortet av medicinska skäl. Det fanns dock en trevlig aspekt i sammanhanget, och det var att mannen hade skrivit fel telefonnummer i annonsen. Efter diverse detektivarbete (något jag har erfarenhet av sedan tiden som journalist) hittade jag säljaren.
Så vad blev det? Jo, detta:
- Mörkgrå Skoda Fabia 1.4 från 2006.
- 5 900 mil.
- Två servicar gjorda de senaste 300 milen.
- Fulltecknad servicebok med alla stämplar, förstås.
- Alltid stått i kallgarage.
- Iskall AC, toksnabb rumpvärmare, färddator och annat lull-lull.
- Knappt använda vinterdäck med dubb.
- Fina sommardäck.
- Hel, fräsch och mycket fin inredning.
- En prislapp på 55 000 kronor.
Jag tror jag har gjort ett riktigt bra bilköp.
Fortfarande nybilskänsla! Och lådan växlar som en dröm, fjärran Polons märkliga koppling och pinne-i-en-låda-grus-känsla.
Aldrig tidigare har det varit så enkelt att skiljas från en bil. Det tog för övrigt ynka fem timmar från det att bilen låg på Blocket till dess att jag lämnade bilnycklarna och fick 15 000 kronor.
Under tiden bilen låg på Blocket hann 11 spekulanter ringa på den. Förvånansvärt många som efterfrågade fulltecknad servicebok och iskall AC…
2011-10-07 kl. 08:27
Du vet ju att jag gillar att va’ lite elak,men nu ska jag va’ snäll och varna för att Fabia 1,4 kan sörpla motorolja. Min särbo köpte en sån med lite mindre mil än din med de 2 eller 3 första servicerna gjorda. Efter ca 500 mil lös oljelampan och stickan var snustorr. Vid nästa service sa verkarn till henne att detta var helt normalt och att hon fick leva med det. Annars är det trevliga bilar fast JÄTTEFULA. 😉
2011-10-07 kl. 13:25
Haha, det är ingen fara. Sanningen svider ibland… 😀
Ska hålla koll på oljan. Tack för tipset!
Ja, snygga är de inte. Men billiga. Dessutom är ju 1.4 inte en pigg motor om jag säger så. Men så slipper jag ju fortkörningsböter också… Hehe.
2011-10-07 kl. 15:50
Grattis till köpet.
Fabian är en härliug liten bil till bra pengar. 1,4-an är bra men kolla att kamremmen är bytt, kan kollas enklast genom att man ringer de verkstäder som servat bilen. Man ska inte bara titta på mätarställningen utan även åren. Vet att Polo har haft stora problem med kamremmar på sina 1,4-or.
Vad jag har hört Polo och Fabia så är det samma motor.
Ska du byta så byt även vattenpumpen på en gång.
2011-10-07 kl. 18:57
Skoda är lätt de bästa bilar jag ägt. Ägt två nya och kört dem över 50,000 mil totalt. De håller ihop mycket bra.
Grattis till bra köp!
PS, jag får “fel svar” på matefrågan hela j*vla tiden. Och ja, jag vet att 8+4 är tolv. Dock verkar inte WordPress veta det…
2011-10-07 kl. 22:58
Artur: Svårt att tänka mig att den är bytt efter endast 5 900 mil. Vet du hur många år den ska bytas efter?
Självklart byts även vattenpumpen när motorn ändå är så pass riven. Det är ju det jobbet som kostar, inte vattenpumpen i sig.
Hur som helst: Tack för tipset!
Roger: Ja, det är ju det jag har hört också. Mycket slitstark bil, lite pengar.
Den där mattefrågan har jag fått in fler klagomål om. Tyvärr har jag dock själv aldrig haft problem med den, vilket gör problemet svårfixat när man inte har något att felsöka på. Vad använder du för webbläsare?
2011-10-08 kl. 06:50
Jag kor Chrome eller Opera. IE funkar inte pa min dator.
2011-10-08 kl. 08:07
Ska kolla upp det åt dig på måndag.
Vad är det för motor 85 eller 100 hk?
2011-10-08 kl. 12:46
85 små låghalta och trötta Gotlandsruss…
2011-10-08 kl. 12:49
Roger: Opera har jag nog aldrig testat sajten med… Undrar hur den ser ut med denna webbläsare? Som ett lass med skit?! 😀
2011-10-08 kl. 17:14
Opera funkar finfint för denna site.
2011-10-08 kl. 17:41
Rent spontant verkar det som du gjort en bra bilaffär, säger jag utan att riktigt “kunna” Skoda eller prisbilden på desamma… 🙂
“Nybilskänsla” och framförallt “nybilslukt” fick jag även på köpet när jag för många år sedan köpte Saab 99:an jag har som bruksis privat, en 84:a som 1996 hade gått 3700 mil… 🙂
Nu luktar den inte direkt på samma sätt.
“pinne-i-en-låda-grus-känsla” var ett nytt sätt att förklara “veva med spiskrok i en stor f_tta!” ett uttryck jag hörde för många år sedan, det gällde då någon typ av växelspak i en gammal gaffeltruck som info… 😉
2011-10-10 kl. 11:30
Roger: Hm… Skumt!
Izac: Hehe. Du säger att SAAB:en inte luktar tårta längre… Kan just tänka mig det. 😀
2011-10-10 kl. 16:42
Det finns ingen intervaller på dessa motorer. Det man gör är en kontroll vid service om den behöver bytas eller ej, första kantrollen gör man vid 6000mil och sen med 3000 milsintervall.
Dessutom om det är en 85hk motor så verkar du ha köpt en 07-a.
Kolla 8-e sifran bakifrån i chassienr, om det står en 7-a där så är det en modellår 2007
2011-10-10 kl. 17:29
Tack!
2011-10-12 kl. 10:02
“En mekkunnig ung man från Vårby”, det låter som början på en limerick 😀
2011-10-12 kl. 11:08
Som efter Polo-köp hänger sig åt går-by! 🙂
2011-10-12 kl. 12:44
När han lägger pannan i djupa veck får han får-hy…