Om nya S60 tas i produktion når Volvo helt plötsligt nya tekniska landvinningar, efter år av stiltje.
Bra resursutnyttjande med olika utsläppsnivåer i kombination med nya djärva linjer visar att att Sveriges forna stolthet fortfarande har tänderna kvar i munnen.
Sämre ställt är det med “den andre“.
En gång i tiden var SAAB-ägarna bortskämda med god ingenjörskonst. Den så kallade nattpanelen (möjlighet att släcka all instrumentbelysning utom hastighetsmätaren), fiffig placering av tändningsnyckel, strålkastartorkare, rumpvärmare och aktiva nackskydd är bevis för det, hur små dessa uppfinningarna än kan framstå som.
Innovativ bildesign fick SAAB också till vid flera tillfällen, bland annat med SAAB 93 GT750 och SAAB Sonett.
?
Numera skickar SAABs dotterbolaget C3 Technologies ut ett pressrelease för att de vunnit DET prestigefulla innovationspriset av Kartografiska Sällskapet för företagets avancerade 3D-kartor.
Tekniken är i för sig rätt tuff i några minuter, men har SAABs dotterbolag inte hört talas om GPS?
Jaja. Pr-mejlet får mig i alla fall att dra på smilbanden:
“C3 Technologies tar tusentals flygfotografier där de bästa pixlarna väljs ut och sätts samman av bildbehandlingsalgoritmer i en 3D-programvara.”
Får mig liksom att undra vilket grymt öde de mindre bra pixlarna går till mötes. Den grymma pixeldöden?
?
På tal om GPS. Hur f-n hittade vi rätt innan de m a k a l ö s a GPS:erna gjorde entré i våra liv?
Var det rent av så att vi någon gång då och då åkte fel, och fick möta helt okända platser och människor.
Gud vad hemskt.
Eller alldeles underbart.
2009-04-17 kl. 12:57
Hej.
Jag kan hålla med om en sak, vi klarade oss och hittade tillslut ändå, utan GPS. Vi fick veta att det fanns och fortfarande finns platser som få besökt, jag tycker att electroniken, tekniken gör det lagligt att kränka vanliga och att dumförklara oss som faktiskt kan läsa karta. Det här med SAAB var säkert en dröm för många, jag menar alla kostigheter som pressenterades hela tiden, för mig har alltid SAAB tyvärr varit en mardröm och kommer säkert att så förbli. Jag tycker synd om Mellberg som gjorde så mycket BALL åt SAAB och att SAAB bara liksom sket i hela grejen. Jag tror dom skulle kommit bra mycket längre med lite custom, hur många unga körkortsinerhavare har dom tappat på bara de. Att dom tycker att dom var snabba med att erbjuda TURBO är för mig en gåta då man redan under världskrigen hadde både TURBO o Compressor i krigsmaskiner. Jag tror inte men önskar att både SAAB och Volvo kunde stå på egna ben, dom måste gräva fram något nytt och då menar jag inte electronictjafs för det klarar vi oss utan. Tänker bara på min gammling Mustangen från 70, närmast electronic man kan komma är PerTronic ignitor som jag själv satt i och fan vad det gör mycket på en gamling men det gick lika bra med brytare, men resten då som funkar och ger det man vill ha, VRID. Måste lägga in en liten grej om det här med bilteknik mm Mustangen fyller 45 år idag 17april firas med pomp å ståt i Alabama, dom började att fira redan när vi sov. Här behövs inte några inovationer direkt bara behålla namnet och köra på.
2009-04-17 kl. 19:07
Customresonemanget köper jag! Inte för att jag sett särskilt många Volvo C30 ute trafiken med stylingalternativet eldsflammor som stripes (inga, för att vara exakt), men bara möjligheten formligen lyser ungdomlighet.
Även modellen C30 i sig tilltalar unga förare, vilket är det SAAB saknar. En ungdomlig instegsmodell.
Något nytt måste både SAAB och Volvo ha, nu när trygghetsfaktor inte är något unikt för bilmärkena.
Coolt som f-n att Mustangen firar 45 i dag! 🙂