Om nya S60 tas i produktion når Volvo helt plötsligt nya tekniska landvinningar, efter år av stiltje.

Bra resursutnyttjande med olika utsläppsnivåer i kombination med nya djärva linjer visar att att Sveriges forna stolthet fortfarande har tänderna kvar i munnen.

Sämre ställt är det med “den andre“.

En gång i tiden var SAAB-ägarna bortskämda med god ingenjörskonst. Den så kallade nattpanelen (möjlighet att släcka all instrumentbelysning utom hastighetsmätaren), fiffig placering av tändningsnyckel, strålkastartorkare, rumpvärmare och aktiva nackskydd är bevis för det, hur små dessa uppfinningarna än kan framstå som.

Innovativ bildesign fick SAAB också till vid flera tillfällen, bland annat med SAAB 93 GT750 och SAAB Sonett.

?

Numera skickar SAABs dotterbolaget C3 Technologies ut ett pressrelease för att de vunnit DET prestigefulla innovationspriset av Kartografiska Sällskapet för företagets avancerade 3D-kartor.

Tekniken är i för sig rätt tuff i några minuter, men har SAABs dotterbolag inte hört talas om GPS?

Jaja. Pr-mejlet får mig i alla fall att dra på smilbanden:

“C3 Technologies tar tusentals flygfotografier där de bästa pixlarna väljs ut och sätts samman av bildbehandlingsalgoritmer i en 3D-programvara.”

Får mig liksom att undra vilket grymt öde de mindre bra pixlarna går till mötes. Den grymma pixeldöden?

?

På tal om GPS. Hur f-n hittade vi rätt innan de m a k a l ö s a GPS:erna gjorde entré i våra liv?

Var det rent av så att vi någon gång då och då åkte fel, och fick möta helt okända platser och människor.

Gud vad hemskt.

Eller alldeles underbart.

saab_99.jpg

Share