Det finns en positiv sida med Tullverkets nya, skärpta krav angående vad som får klassas som ett samlarfordon och därmed slippa tullavgift och 25 procent moms vid import till Sverige.
Det blir betydligt dyrare att importera jänkebilar från 50- till 70-talet, vilket gör att värdet på de fordon som redan finns i Sverige går upp. Prisökningen inträffade ganska exakt i samma sekund som Tullverkets hårdare linje slog igenom i början av december i år.
Annars är skärpningen bara skit, skit och åter skit. Dags att bli riktigt, riktigt lokaltidningsbesviken. Sur och förbannad. Vresig. Ilsk!
Det absolut sunkigaste med det nya kravet är att en hårt arbetande snickare från Vetlanda inte har råd förverkliga sin pojk- eller flickdröm. För exempelvis en hyfsat fin Chevrolet Chevelle från 1970 kan det handla om sisådär 40 000 kronor extra att betala till pappa Staten innan skönheten får beträda de svenska vägarna.
För att fordonet ska räknas som samlarobjekt måste det dessutom vara sällsynt och ha ett högt värde. Hallå! Det finns förvisso ett starkt jänkebilsintresse i Sverige, men inte fan är amerikanare något annat än sällsynta här. På vinterhalvåret kan det går månader mellan att jag ser två olika jänkebilar ute på vägarna, och då bor jag ändå i Stockholm.
Och när blev pengavärde ett tecken på att något är värt att samla på? Det avgör du och jag, inte staten eller EU.
2009-12-30 kl. 09:39
Det som är så korkat med de här bestämmelserna är att de skärpts till för att “anpassas till EU”…
Olika länder i EU tolkar lagen om handel med tredje land (USA) olika.
Holland t.ex. har förmånligare importkostnader än Sverige hade innan skärpningen, så än så länge finns det kryphål.
Det finns alldeles för mycket miljöterrorister och bilhatare i bestämmande positioner. Man undrar varför de är så negativa mot USA-bilar? Har deras fruar stuckit med en raggare?
Det värsta är att reglerna ändras hela tiden och att ingen riktigt vet hur de ska tolkas, utan allt lämnas till en enskild tullare att avgöra vad som är historiskt intressant eller inte och därmed kan få lägre straffskatter
2009-12-30 kl. 10:14
Mm. Läste någonstans att Nordtrafik funderade att gå just via Nederländerna för komma runt de skärpta reglerna.
Om det ändå hade varit så väl att deras fruar stuckit med raggare (hahaha!)… Jag tror att politiker å andra inte bryr sig ett endaste dugg. Vilket gör det hela än värrre.
Luddiga lagar är sämst. Då har man inte en chans att fundera ut hur man ska gå tillväga. 🙁
2009-12-30 kl. 17:03
det leder ju inte till några ökade intäkter, om man i fortsättninge skall betala tullavgifterna till Holland eller annat land, nån pärmbärare på tullverket har skjutit sig i foten…
det sorglustiga är attnån på tullverjket grävt upp et 15 år gammalt felaktigt prejudikat, det handlade om en Mercedes 300SL måsvinge som tagits in som samlarobjekt, med lägre tullsats men nån på tyska tullen var sur den dagen och ompröva det så det efter domstols och hela tjillevippen skulle klassas som en begagnad bil. Om inte en Merca måsvinge kvalar in som “klassiker” vad gör det då?
2009-12-30 kl. 21:14
Chevelle 70 – underbar! Du har fångat en av mina drömbilar och jag håller med om att jänkare i stort sett är osynliga under vinterhalvåret. Jag brukar glädjas åt en Plymouth som körs runt här i Luleå på vintern men det är den enda jänkaren jag sett köras på månader.
2009-12-30 kl. 23:57
Mårten: Enligt en snubbe på Tullverket verkade det mest som endast T-ford kvalar… Om den inte är det minsta ombyggd…
Merc: En av mina, as well! 😀 Chevelle är en av få bilar som verkligen är helt fulländad.