Det finns en positiv sida med Tullverkets nya, skärpta krav angående vad som får klassas som ett samlarfordon och därmed slippa tullavgift och 25 procent moms vid import till Sverige.

Det blir betydligt dyrare att importera jänkebilar från 50- till 70-talet, vilket gör att värdet på de fordon som redan finns i Sverige går upp. Prisökningen inträffade ganska exakt i samma sekund som Tullverkets hårdare linje slog igenom i början av december i år.

Annars är skärpningen bara skit, skit och åter skit. Dags att bli riktigt, riktigt lokaltidningsbesviken. Sur och förbannad. Vresig. Ilsk!

Det absolut sunkigaste med det nya kravet är att en hårt arbetande snickare från Vetlanda inte har råd förverkliga sin pojk- eller flickdröm. För exempelvis en hyfsat fin Chevrolet Chevelle från 1970 kan det handla om sisådär 40 000 kronor extra att betala till pappa Staten innan skönheten får beträda de svenska vägarna.

För att fordonet ska räknas som samlarobjekt måste det dessutom vara sällsynt och ha ett högt värde. Hallå! Det finns förvisso ett starkt jänkebilsintresse i Sverige, men inte fan är amerikanare något annat än sällsynta här. På vinterhalvåret kan det går månader mellan att jag ser två olika jänkebilar ute på vägarna, och då bor jag ändå i Stockholm.

Och när blev pengavärde ett tecken på att något är värt att samla på? Det avgör du och jag, inte staten eller EU.

chevrolet_chevelle_ss.jpg

Share