Nyligen florerade ett rykte om att General Motors skulle byta färg på sin logotyp. Från blå till grön. Det skulle vara ett steg i arbetet att putsa upp det rejält skamfilade varumärket.

Lyckligtvis var det bara skitsnack. För som vi alla vet så kostar det bisarrt mycket att ersätta en gammal logotyp med en ny – allt från skyltar, brevpapper och visitkort till ohemult mycket annat måste samtidigt bytas ut.

Och GM, det gröna och miljövänliga alternativet? Så originellt. Känns inte som biltillverkaren direkt är först på den pucken.

Nu har tre varumärkesexperter slagit ihop sina påsar och tagit det hela ett steg längre. Tillsammans har de skapat The Blake Projekt där de erbjuder GM gratis konsultation (hur begåvat pr-trick är inte det!) motsvarande en halv miljon kronor.

Huvuddragen är att Chevrolets varumärke spretar åt alla håll; stort, litet, dyrt, billigt. Det borde i stället vara något i stil med “Amerikanernas egna amerikanska favoritbil”. Varumärket ska signalera att ett bilköp ger bra utdelning, att köparen får mångfald för pengarna, att Chevrolet är en bil med anor.

Buick ska å sin sida inte konkurrera med Chevrolet när det gäller pris. Där ska bilköparen i stället få “Bra kvalité utan att behöva betala för status”. GMC ska kort och gott stå för “Grovskuren tillförlitlighet”

Slutligen kommer Cadillac aldrig att kunna konkurrera med japanska eller europeiska prestigebilar. I stället ska varumärket signalera “Det absolut senaste när det gäller motorer och bilelektronik”.

Jag tror de är sanningen på spåret.

ny_gm_logotyp.jpg

Share