Den har kallats landets långsammaste bilfabrik. Och visst, med 20 byggda lyxåk årligen är Koenigsegg i Ängelholm inget under av produktivitet. Å andra sidan är SAAB numera nere på futtiga 100 producerade bilar per dag, så det finns vissa likheter de två bilfabrikanterna emellan.
Om det blir ett köp till slut så är det många som jublar, trots att det kanske inte är världens smartaste affär. Det finns flera anledningar till det, och många av dem tar Svenska Dagbladets journalist Jonas Fröberg upp i sin begåvade analys som återfinns bakom nedanstående länk.
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/artikel_3050173.svd
Det ska dock bli kul att se om SAAB kan bli lika duktiga på resurshantering som Koenigsegg är, samt om deras bilar blir lika målgruppsanpassade.
2009-06-12 kl. 18:01
HEE någon som är sugen på stadsbidrag kanske, töm kassan och släng skiten, fortsätt som inget hänt. Som vanligt så ska inga vanliga förstå.
2009-06-12 kl. 21:26
som jag hävade i ett inlägg på min blogg en gång så ligger saabs framtid inte i att vigga pengar utan snarare att bygga bilar som inte trillar isär…
2009-06-12 kl. 23:46
Jo. Det är tyvärr rätt vanligt förekommande att man hör historier om Saabar som lider av kvalitetsproblem. But then again, det är inte de högljudda människorna som servar sina bilar på reguljär basis. 😉