Nu tänker jag sticka ut hakan lite…
Om inte General Motors, en av världens största och äldsta bilföretag, klarar av att driva SAAB med lönsamhet, ska svenska staten då ta över och försöka? Om SAAB inte gått med vinst att prata om på tjugo år, ska mina skattepengar hålla skeppet och dess perforerade skrov ovanför havets yta?
Svaret är glasklart. N E J !
Skönt att moderaterna insett att SAAB inte ska fungera som en gigantisk arbetsmarknadsåtgärd för 4 000 personer.
Det bör dock klargöras att de pengar som inte pumpas in i det döende bilföretaget definitivt bör gå till att ta hand om de utmärkta idéer och duktiga människor som finns inom SAAB.
2009-02-19 kl. 09:34
Min personliga uppfattning är att Saab och Volvo gick i graven den dan då vi sålde till amerikaner.
(Tänk lite som den sprattlande fisken på land eller nått)
Jag tycker synd om alla arbetarna på industrigolvet på både Saab och Volvo men speciellt underleverantörerna som drabbas hårt.
2009-02-19 kl. 14:54
Håller med, lägg ner eller ta fram helt ny teknik, det finns massor av kunniga mäniskor på SAAB som behöver jobb för att leva vidare med sinna familjer och alla kostnader som det tar med sig.
2009-02-20 kl. 12:28
SAAB är nog det bästa exemplet Sverige har på att det finns ordentliga undantag i marknadsekonomiska principer.
Hur kan ett bolag överleva i nästan 14 år utan att ha gjort en ordentlig vinst något av åren?
Nu tycker inte jag att ekonomerna på GM har mycket innanför pannbenet, men det faktum att de har betalat löner till svenska arbetare så länge och dessutom ändå skakat fram en del nästa riktigt bra bilar (iaf roliga att köra) under så många år, gör att de i mina ögon borde få en miljon från oss i Sverige, som tack för hjälpen 🙂
2009-03-15 kl. 19:27
Ja de (Chevrolet) klarar inte ens sina egna, så hur skall de klara av andra. För dem är det bara ett namn inget annat, kolla bara på det som kommer ifrån Korea, kalla det för Chevrolett eller Aztec som Pontiac tillverkade den har utnämnts av många som det värsta som någonsin tillverkats.