När svensken öppnar en webbläsare, vilka bilmärken letar han då efter? Maserati kanske? Aston Martin eller Porsche? Är det rent av Dodge Viper, Chevrolet Volt och Tesla Roadster som brottas om hans uppmärksamhet?

Njet. Glöm det. Tio-i-topp-listan för bilrelaterade sökningar i svenska Google 2008 är enligt sökmotorföretagets egen tjänst Zeitgeist ingen orgie i bildrömmar och överraskningar. Så här ser den gråa vardagen ut:

  1. Volvo.
  2. BMW.
  3. Saab.
  4. Ford.
  5. Audi.
  6. Toyota.
  7. Honda.
  8. Mercedes.
  9. Peugeot.
  10. VW.

Svenskarna är som alltid fånigt förnuftiga och inte så lite tråkiga, det är lika säkert som att Hitler var nazist, Dolly Parton sover på rygg och att björnarna bajsar i skogen.

Den nyfikne kan bryta ner listan via Google Insights (en mer avancerad form av Google Fight), och titta på de tre toppnamnen (se länk nedan). Resultat: svenskarnas intresse för Volvo är dubbelt så stort som för BMW och Saab.

Jahaja. Zzz. 😉

http://www.google.com/insights/search/#q=saab%2Cvolvo%2Cbmw&geo=SE&cmpt=q

volvo.jpg

Share