När svensken öppnar en webbläsare, vilka bilmärken letar han då efter? Maserati kanske? Aston Martin eller Porsche? Är det rent av Dodge Viper, Chevrolet Volt och Tesla Roadster som brottas om hans uppmärksamhet?
Njet. Glöm det. Tio-i-topp-listan för bilrelaterade sökningar i svenska Google 2008 är enligt sökmotorföretagets egen tjänst Zeitgeist ingen orgie i bildrömmar och överraskningar. Så här ser den gråa vardagen ut:
- Volvo.
- BMW.
- Saab.
- Ford.
- Audi.
- Toyota.
- Honda.
- Mercedes.
- Peugeot.
- VW.
Svenskarna är som alltid fånigt förnuftiga och inte så lite tråkiga, det är lika säkert som att Hitler var nazist, Dolly Parton sover på rygg och att björnarna bajsar i skogen.
Den nyfikne kan bryta ner listan via Google Insights (en mer avancerad form av Google Fight), och titta på de tre toppnamnen (se länk nedan). Resultat: svenskarnas intresse för Volvo är dubbelt så stort som för BMW och Saab.
Jahaja. Zzz. 😉
http://www.google.com/insights/search/#q=saab%2Cvolvo%2Cbmw&geo=SE&cmpt=q
2009-01-04 kl. 12:21
Man söker kanske på det märke som är vanligast i Sverige, det märke som flest har ett förhållande till, kanske nu när krisen drabbar Volvo kanske man söker på företaget Volvo…
Jag kan gilla alla typer av bilar… därmed inte sagt att jag skulle köpa en av dem eller ens söka på internet på dem… Jag gissar du söker på det som är i din sfär av intresse… 😉
2009-01-04 kl. 12:25
Fin bil förresten… har du Googlat fram den… 😉
2009-01-04 kl. 12:45
Det som sticker ut med statistiken är att folk faktiskt söker efter Volvo, med flera. Jag trodde folk redan visste var det finns mer information om respektive bilmärke och inte behövde använda Google för att hitta rätt.
Eller är människor bara lite halvlata kanske?
Hehe. Ja, visst har jag googlat fram den. Men det går minst tio “Chevrolet” på en “Volvo” när jag använder sökmotorer…
2009-01-04 kl. 14:22
Skulle tro det… 😀