Olje- och filterbyte har gjorts på en Chevroletmotor om 350 cui / 5,7 liter med förgasare av typen Rochester  Quadra Jet 4BBL. Motorn är utrustad med oljekylare.

Att byta olja i motorn kan kännas som ett jobbigt projekt för nybörjaren. Ett arbete där mycket kan gå galet.

Ta det bara lugnt.

Att ersätta gammal motorolja mot ny är världens enklaste grej, ett kletigt och livsnödvändigt nöje (hehe) du kommer att göra många gånger.

Det enda du verkligen inte får glömma är att aldrig starta motorn utan olja och vara noga med att kolla efter  oljespill efter byte av filter och olja.

När det gäller val av olja finns det hur många självutnämnda experter som helst. Strunta i dem och gå efter  motortillverkarens uppgifter. Punkt.

När det gäller byte av olja finns det finns för övrigt två skolor, de som säger att oljan ska vara varm och de som säger att det går bra att byta olja när den är kall. De som säger att den ska vara varm hävdar att mer olja på det sättet kan tömmmas ur motorn, samt att föroreningar lättare följer med. Jag som alltid byter oljefilter, och byter olja ofta, gör det med kall motor. Täta bytet av dessa två saker gör nämligen att större delen av föroreningarna ändå tappas ur motorn.

Dessutom minimerar jag risken för bränna mig på glödhet olja, grenrör eller andra varma delar.

  1. Samla ihop de verktyg du behöver. Dessa är ett kärl som rymmer runt fem liter – en klassiker är en plastdunk där sidan är bortskuren – trasor, hylsnyckel i rätt storlek samt oljefilteravdragare.
  2. Lokalisera oljedräneringsskruven på undersidan av motorn. Notera gärna hur hårt den är dragen om du inte orkar dra den med moment (att föredra!) när den sätts tillbaka. Detta genom att markera med vit penna eller vasst föremål.
  3. Lossa på bulten. Observera att ingen olja kommer innan bulten är helt borttagen. Då kommer å andra sidan oljan med ett visst tryck, så var obeservant på detta och fånga flödet med kärlet om du inte vill ta hand om oljespill på garagegolvet.
  4. Låt oljan rinna ur ordentligt. Den med tålamod kan låta olja stå och droppa ur motorn under natten, själv ansåg jag att den gamla oljan var så gott som väck när dropparna kom med några sekunders mellanrum.
  5. Innan du sätter tillbaka bulten ska gammal olja torkas av, liksom eventuellt järnspån. Det gäller även för oljedräneringshållen, och runtomkring detta.
  6. Skruva tillbaka bulten lika hårt som den satt innan du lossade den.
  7. Dags att skruva av oljefiltret. Här underlättar det rejält och du använder en filteravdragare, de hårda grabbarna drar dock en skruvmejsel genom skiten och lossar det.
  8. Var beredd på oljespill och ha ett kärl redo att samla upp det. Filtret är fullt av olja, och det kommer  du att märka då sådan rinner ymnigt från alla håll och kanter.
  9. Det sitter en gummipackning i oljefiltret, se till att det följer med alternativ plocka bort det från filterfästet. Torka sedan rent runt filterfästet.
  10. Det nya oljefiltret skruvas dit med handkraft! Inga verktyg ska användas. Glöm inte att smörja in gummipackningen på det nya oljefiltret med lite olja.
  11. Nu till den härligaste delen av detta jobb, att fylla motorn med ny och fräsch olja! Öppna oljelocket som sitter på en av ventilkåporna, och häll ner si så där 4 liter motorolja. Vänta sedan en kvart så att olja hinner rinna genom motorn och ner i oljetråget. Kolla sedan av mot oljestickan så att du ligger inom gränserna.
  12. Om det är för lite olja i oljetråget, häll på en deciliter åt gången och kolla av på stickan. Om oljenivåan ligger någon milimeter över den övre oljegränsen behöver du inte göra något. Är nivån högre än så bör du tappa av lite olja.
  13. Klar. Knäck en bärs, det har du gjort dig förtjänt av!
  14. Glöm inte att kolla efter oljeläckage under dräneringsskruv och/eller oljefilter. Kolla även av oljenivån oftare än vanligt efter oljebytet, så att allt är som det ska. 
Share