Packboxbytet har utförts på en tiobultad GM-bakaxel (id: ZEG 7177) till en Chevrolet Caprice sedan från 1987.

  1. Se till att kolla hur kardanaxeln sitter fast i medbringare/kardanknut. Den kan sitta på två olika sätt, och då den är balanserad måste den sättas tillbaka som den satt. Vit märkpenna fungerar, eller att ritsa ett märke med ett vasst verktyg (där det passar…).
  2. Skruva bort kardanaxeln (fyra bultar) och använd buntband för att fästa kardanaxeln i avgasröret. Se till att inga delar lossnar och kommer bort.
  3. Notera mycket noga hur muttern sitter, alltså den som sitter på axeln som går in i bakaxeln och som håller fast medbringaren. Räkna gängor är ett bra sätt. Detta är viktigt eftersom det styr förspänningen på pinjonglagret innanför. Muttern ska vid montering alltså inte skruvas fast med moment, något jag trodde.
  4. Skruva av muttern. Den kan sitta #$%¤& hårt, och du kan behöva tillverka ett verktyg som håller fast medbringaren så att du kan hålla emot. För mig gick det mycket lätt, så det räckte med att automatlådan var placerad i parkeringsläge, och handbromsen låg på. Har du en trasig packbox är det också i det här läget som det börjar läcka olja på allvar, så pass på!
  5. Ta bort medbringaren, och rengör den och alla andra delar. De är förmodligen indränkta i både olja och grus.
  6. Dags att avlägsna packboxen. Den är ett litet helvete att få bort, tro mig. Använd en fet skruvmejsel som du för in mellan axel och packboxen. Knacka sedan på skruvmejlseln med en gummiklubba för att få till ett brytmoment. Räkna med att det tar lite tid och att du blir rätt oljig. Se till att du INTE repar vare sig axel, räfflorna på axeln som medbringaren använder eller insidan av axeln.
  7. När du har fått ut den gamla packboxen och tömt bakaxeln på olja kan du knacka in den nya packboxen. Se till att smörja fjäder och gummiläppar på packboxen med smörjfett. Använd sedan gummiklubba och en träbit. Knacka runt om, och pressa in packboxen lite i taget.
  8. Montera medbringare, mutter, de fyra pultarna och kardanaxeln. Allt ska sitta fast, och något glappande i någon riktning får inte förekomma.
  9. Om du vid demontering glömde kolla mutterläge kan du göra enligt det tips jag fick. Skruva åt ordentligt och sedan tio minuter (enligt en klocka) till. Medbringaren ska snurra lätt, men stanna direkt när du snurrar på den.
  10. Skruva bort påfyllningsmuttern. Den sitter högt upp på passagerarsidan (höger i färdriktningen).
  11. Ös på med transmissionsolja. Här använde jag Castrols 75W-90 utan limited-slip. Du ska fylla på till dess att det rinner över – jag lyckades närmare två liter.
  12. Ta en repa och se att allt fungerar och inget låter illa.
  13. Klar. Knäck en bärs, det har du gjort dig förtjänt av!
Share