Olje- och filterbytet har utförts på en automatlåda av typen Turbo Hydramatic 700-R4 till en Chevrolet Caprice sedan från 1987.

  1. Införskaffa de delar du behöver. Det lätt att komma ihåg att köpa olja (Dexron III eller motsvarande), men glömma packningen till oljetråget och oljefilter. De senare köps i ett kit. Du behöver ungefär 5 liter ny olja om du bara tömmer tråget.
  2. Se också till att införskaffa och använda ett stort dräneringskärl som kan fånga upp all olja som  rinner från bulthållen. Med stort menas omfångsrik öppning där oljan kan fångas upp, och att det rymmer minst 8 liter.
  3. Se till att bilen är varmkörd, och växellådsoljan är varm.
  4. Upp med bilen på pallbockar, eller ännu hellre en garagelyft.
  5. Själva oljetråget ska nu rivas, och för att göra det skruvar du av sisådär 15 bultar. Observera  att det börja rinna växellådsolja direkt ur första bulthålet bara du lossat bulten alldeles så lite.
  6. Det smartaste sättet att minimera allt för mycket oljespill och att dränka in dig själv i olja är att börja skruva ur bultarna bakifrån och gå framåt i färdriktning (på min bil är oljetråget låst i bakkant av en balk som håller växellådan uppe). De fyra bakersta lossas cirka fyra varv, resterande bultar avlägsnas helt. Var beredd att ta emot när du lossar sista bulten, för oljetråget kommer farande med fyra till fem liter varm olja.
  7. Ett annat sätt att garanterad hoppa över denna kletfas är att köpa ett oljetråg med en oljeplugg. Kostar runt 600 spänn…
  8. Ta loss oljefiltret. Mitt följde med tråget ner, vilket gör att jag misstänker att det varit lite sisådär med reningsprocessen. Att olja lyckats smita förbi filterpackningen. Om oljefiltret måste lossas, dra det bara bestämt med försiktigt rakt ner. Sitter det ingen o-ring eller packning på oljefiltrets hals, hittar du förmodligen denna i röret där filtret satt. Denna packning måste avlägsnas!
  9. Hur ser oljan ut? Är den röd och fin och luktar enbart automatlådeolja? Luktar oljan bränt? Finns det lamellrester, metallspån och annat otrevligt på magneten i botten av tråget? Om du hittar några olustigheter, ta reda på vad de innebär så du vet vad som lurar runt hörnet…
  10. Gör rent oljetråget (inklusive ta bort den gamla packningen), bultarna och magneten. Här är det viktigt som bara f-n att allt är hundra procent rengjort! Det får inte finnas ett spår av olja, grus, metallspån eller annat skit kvar.
  11. Torka rent runt oljetrågskanten till automatlådan, och gör det mycket noga så inte skit smyger sig in i lådan. Bulthålen ska också rengöras, det är inte ovanligt att de innehåller grus vilket är mycket dåligt för gängorna.
  12. Smeta in hals och gummipackning på det nya filtret med växellådsolja, och montera det. En instruktion jag läste sade att man ska kunna trycka dit det nya filtret med handkraft. Funkade inte för mig, jag fick knacka det på plats med knytnäven. Detta bankande utfördes dock med stor försiktighet.
  13. På oljetrågspackningen finns fyra hål som är lite mindre än de andra. Skruva in fyra bultar där, och lås på så sätt fast packningen mot oljetråget. Placerade sedan oljetråget under automatlådan och skruva fast det. Det kan vara läge att kolla upp vilket moment bultarna ska dras med.
  14. Nu till roligaste men svåraste: Att fylla i rätt mängd olja. Du kan utgå från mängden du tappat ur, med dra ifrån några deciliter. Fyll sedan på lite åt gången. Var noga att du inte ÖVERFYLLER! Lite för lite är inte lika dåligt som lite för mycket. Oljenivån kollas när oljan är varm, motorn i gång, och efter att du först gått igenom samtliga (P, R, N, D, D med överväxel, 1, 2) växlar. Räkna med en hel del flaxande med oljesticka, tratt och växellådsolja.
  15. Klar. Knäck en bärs, det har du gjort dig förtjänt av!
Share