Ett vanligt problem på lite äldre Chevor är den sladdriga växelspaken. Den glappar rejält i sidled, det vill säga mot/från föraren. Det problemet hade jag också tidigare, och jag plågades av farhågan att hela rattstången var tvungen att rivas för att komma åt problemet.

Tack och lov visade det sig att den glappande växelspaken gick att fixa utan att behöva montera isär rattstången. Det räcker med att slå ur sprinten som håller fast växelspaken och sedan byta den fjäder som uppenbarar sig i hållet.

Själva bytet av fjädern är dock lite småtrixigt, både att få ut den gamla utan att tappa ner den i rattstångens inre men framför allt att få den nya (och 150 kronor dyra!) på plats. För att underlätta monteringen använde jag ett buntband av den mindre sorten (se bild nedan). Den gör att du inte tappar fjädern inuti rattstången, och används med fördel även vid demontering.

Först provade jag att knyta fast ett snöre i fjädern, men det funkade inte alls. Dels är det svårt att lossa snöret när fjädern är på plats, dels är det lätt att avlägsna buntbandet när det inte längre behövs och det hjälper också till att positionera fjädern mot hålet där fjädern ska tryckas ner.

För att få fjärden på plats använder du för övrigt också två vanliga skruvmejslar. En smalare för att sakta men säkert trycka ner fjädern i hålet, och en lite bredare för att applicera tryck på fjädern så att monteringsprocessen blir enklare.

Det är också en bra idé att använda till exempel vitt litiumfett för att minska friktionen mellan fjäder och hålets kanten där fjädern sitter.

Den övre bilden visar principen med bultbandet och fjärdern, och den nedre visar hur den riktiga fjädern ser ut.

fjader_till_vaxelspak.jpg

Share