Det var dags att kolla hur det är ställt med antalet Chevolet Nova i Sverige. Och då speciellt generation 3 från 1968 till 1972 (1973 och 1974 är inte lika intressant eftersom Novans front inte var lika snygg då).
Sagt och gjort. Jag kontaktade avdelningen Fordonsurval på Transportstyrelsen för ett registerutdrag. Insåg samtidigt efter utförd beställning över mejl att detta vanligtvis kostar pengar, och att Transportstyrelsen tydligen gjort ett sällsynt undantag från den regeln i mitt fall (tack!).
Här är resultatet:
-
Antalet Chevrolet Nova 1968-1972 i Sverige är försvinnande få: 82 stycken. Tar vi då med i beräkningen att alla Novor, även de med fyra dörrar och sexor under huven, ingår i denna summa, så inser vi snabbt att min Nova Coupe med V8 inte är så vanlig. Garanterat mer sällsynt än till exempel Camaro, ‘Cuda, Chevelle, Charger och Challenger från samma tidsperiod. Kul!
-
Fördelar över åren så finns det 6 stycken från 1968, 21 stycken från 1969, 26 stycken från 1970, 22 stycken från 1971 och 7 stycken från 1972.
-
8 stycken Novor står inreggade som SS. En står reggad som 396, vilket också torde innebära SS. Detta är dock mest skojig kuriosa eftersom det inte nödvändigtvis betyder att Novorna är äkta SS.
-
30 Novor är påställda, 52 stycken är avställda. Just nu.
2011-02-21 kl. 11:01
Ja, det är ju det dära “just nu” som gäckar. Eftersom jag gjort samma utfrågning, kosnadsfritt för mig med, så slår det mig att man, vi, borde gjort detta i sommar. Det kan ju vara fler påställda bilar då….
//Axel
2011-02-21 kl. 12:12
Minst en till Nova påställd, i alla fall… 😉
2011-02-21 kl. 22:48
Jag erkänner villigt att det finns en hel del fördelar med att bo i ett ordningsamt land; var annars kan man få ut sådan här statistik? Likaså om man vill ha ägarhistorik till sin bil, eller gamla resultat från bilprovningen!
Jag har även berört ämnet tidigare: http://biltrafik.blogspot.com/2010/11/om-fordelarna-med-att-bo-i-ett.html
2011-02-22 kl. 11:31
Ordnung und reda! Det är Sverige, det. Riktigt bra ibland. Men det kostar en del tid och energi också. Svårt att hitta en balans… 😉
2011-02-22 kl. 23:51
Ja, man hade ju kunnat hoppas på en lite mera vidsynt tolkning av begreppet “fordon av historiskt intresse”, för att återkoppla till föregående inlägg.
2011-02-23 kl. 08:50
Precis! Dessutom är det f-n inte regenringen som ska avgöra vad som är av historiskt intresse eller inte, oavsett om det gäller fordon eller någonting annat.
2018-03-16 kl. 23:50
Hej hej sökningen du gjorde var det på chevrolet nova o sen kan man söka på chevy ll nova med ? För mina 2 novor heter ju inget med chevrolet i papperna o då tro jag det blir några till .
2018-03-19 kl. 09:43
Chevy II var med i sökningen. Men ja, några Novor står nog reggade som något helt annat, vilket gör att bilden inte är hundraprocentig… 😀