I fredags hämtade jag henne. Min nya jänkebil. Det blev en Chevrolet Nova, från 1970.

Hon är i riktigt bra bruksskick. Rost finns knappt (hon kom från Californien till Sverige 2008), och lacken är ok. Det är dock en garagelack vi pratar om, men en del damm i. Men det kan mycket väl gå att polera bort dammpartiklarna. Eller så får det vara som det är. Skönt att slippa oroa sig för värsta putslacken!

Motorn är en historia i sig. Förra ägaren påstod att det satt en 350 i. Jag var mycket skeptisk, och frågade honom hur han visste att det var en 350 cui och inte 305 cui. Det går liksom inte att se skillnad på blocken, och motorn är dessutom inte matching numbers. Då kröp det fram att han var osäker, och att besiktningsgubbarna haft lite problem att identifiera motorn vid regbesiktning. Således prutade jag ner priset med ett antal tusenlappar.

Nu har det dock visat sig att motorn verkar vara en 400 cui, Chevrolet största small block. Om id-numret verkligen stämmer (det slutat på CTY, och det är inte en big block) vill säga. I så fall kommer motorn från en Chevrolet Chevelle 1976. Ska gå till botten med det där.

Resan hem gick för övrigt väldigt bra, och ju närmare jag kom Stockholm, desto roligare blev det. De sista milen var ren och skär njutning, med solen i ryggen och en blytung fot på plattan.

Nu ska det göras en rejäl inventering och besiktning av bilen. Vad behöver åtgärdas omgående, och vad ska göras på lite längre sikt?! Det kommer att ta lite tid, men ack så kul ska det bli!

Helt klart är att oljeläckaget ska fixas snarast. Den förre ägaren lät så där härligt “överraskad” när jag upplyste honom om att några droppars läckage han berättat om var något värre än så. Klåpare.

chevrolet_nova_1970_1.jpg

chevrolet_nova_1970_2.jpg

Share