I fredags hämtade jag henne. Min nya jänkebil. Det blev en Chevrolet Nova, från 1970.
Hon är i riktigt bra bruksskick. Rost finns knappt (hon kom från Californien till Sverige 2008), och lacken är ok. Det är dock en garagelack vi pratar om, men en del damm i. Men det kan mycket väl gå att polera bort dammpartiklarna. Eller så får det vara som det är. Skönt att slippa oroa sig för värsta putslacken!
Motorn är en historia i sig. Förra ägaren påstod att det satt en 350 i. Jag var mycket skeptisk, och frågade honom hur han visste att det var en 350 cui och inte 305 cui. Det går liksom inte att se skillnad på blocken, och motorn är dessutom inte matching numbers. Då kröp det fram att han var osäker, och att besiktningsgubbarna haft lite problem att identifiera motorn vid regbesiktning. Således prutade jag ner priset med ett antal tusenlappar.
Nu har det dock visat sig att motorn verkar vara en 400 cui, Chevrolet största small block. Om id-numret verkligen stämmer (det slutat på CTY, och det är inte en big block) vill säga. I så fall kommer motorn från en Chevrolet Chevelle 1976. Ska gå till botten med det där.
Resan hem gick för övrigt väldigt bra, och ju närmare jag kom Stockholm, desto roligare blev det. De sista milen var ren och skär njutning, med solen i ryggen och en blytung fot på plattan.
Nu ska det göras en rejäl inventering och besiktning av bilen. Vad behöver åtgärdas omgående, och vad ska göras på lite längre sikt?! Det kommer att ta lite tid, men ack så kul ska det bli!
Helt klart är att oljeläckaget ska fixas snarast. Den förre ägaren lät så där härligt “överraskad” när jag upplyste honom om att några droppars läckage han berättat om var något värre än så. Klåpare.
2010-10-04 kl. 14:16
Vilken skönhet! Grattis! Black beauty, Black is the new black, Once you go black…, osv.
2010-10-04 kl. 14:25
Går namnet på Capricen i arv månne, med viss logisk uppdatering?
(This one goes to eleven!)
http://www.youtube.com/watch?v=3pH-tNGS5MQ
😉
2010-10-04 kl. 15:23
Tjusig! Men är inte det där tockna där American Racing-fälgar som du inte gillar?
2010-10-04 kl. 16:15
Lasse: Fin va!
Jo, namnet kan komma att gå i arv. Volvon innan Capricen döpte jag faktiskt också till Betty. Capricen Bettie då. Novan = Betti? 😀 Annars kan jag tänka mig Kelly.
Carl-Johan: Näe. Weld Racing med Cragar-centrumkåpor. 😉
Men absolut, jag gillar plåtisar med typ dog dishar bäst. Det håller jag fast vid. Vi får se vad som händer framledes… 😉
2010-10-04 kl. 17:42
Jag får också gratulera till köpet!
2010-10-04 kl. 19:26
Har redan öst beröm över bilen på annan plats men okej, här är lite mer:
Snygg bil! Skönt stuk på den
Och du gör helt rätt, koncentrera dig på det maskinella innan du åtgärdar damm i lacken eller fälgar.
2010-10-04 kl. 20:26
Stort grattis! En grym svart skönhet. Och mycket fler bilder vill vi ha, lova det nu! 😉 Närbilder på detaljer och fler yttre och inre bilder 🙂 Återigen, grattis. Skönt att du hittade en bil så pass snabbt innan V8 abstinensen blir för jobbig. hehe
2010-10-04 kl. 21:02
Håller med – snygg vagn!
2010-10-04 kl. 21:18
Grattis till ett fint köp – och vit text på däcken är det på den där också 🙂
Mycket mer racing än din förra raggarbil!
2010-10-04 kl. 21:51
Tackar, tackar. Kul att ni gillar Novan!
Givetvis är det fokus på det maskinella först. Och fler fotografier kommer, sinom tid.
Capricen en raggarbil? 😀 Haha… Ja, så är det nog.
2010-10-05 kl. 17:15
VINCENT: …You know what they call a Quarter Pounder with Cheese in Paris?
JULES: They don’t call it a Quarter Pounder with Cheese?
VINCENT: No, they got the metric system there, they wouldn’t know what the fuck a Quarter Pounder is.
JULES: What’d they call it?
VINCENT: Royale with Cheese.
JULES: Royale with Cheese. What’d they call a Big Mac?
VINCENT: Big Mac’s a Big Mac, but they call it Le Big Mac.
JULES: What do they call a Whopper?
VINCENT: I dunno, I didn’t go into a Burger King.
2010-10-05 kl. 17:38
Skitsnygg bil. På bilderna ser man inga problem iallafall! Vill ha en med! De dräller ju runt här överallt till bra priser. Nån dag kanske. 🙂
Grattis till kärran!
2010-10-05 kl. 18:25
Mats: Uttråkad? 😀
Roger: Tänk inte, slå till!
2010-10-06 kl. 07:01
Åhå! Nya kärra!
Ett trevligt val får jag nog påstå! 🙂
2010-10-06 kl. 13:01
Skitsnygg! för Novan är en klar favorit, svart gör inte saken sämre…
2010-10-06 kl. 20:14
Nä, inte uttråkad. Rätta mig om jag har fel, men ägde inte konversationen jag copy/pastade in rum i just en Chevy Nova? Klassisk scen.
2010-10-06 kl. 21:18
Ah, du tänkte så. Jodå, det stämmer! Dock en Nova från 1974. Annat front (inte alls lika snygg!), men sista årsmodellen i samma generation.
Death Proof-Novan är nog mest känd, och så kör ju Axel Foley en Nova i första Snuten i Hollywood-rullen!
2010-10-11 kl. 13:08
Nu är det väl snart läge för en liten recension av bilen? Jag är extra nyfiken, eftersom jag nog skippar Capricen och slår till på en Camaro från 70-talet, och Novan har väl legat till grund för mycket av den konstruktionen, speciellt chassikomponenter o dyl.
Nå? Va?
2010-10-11 kl. 15:09
Köööp!
Nä, men ärligt. Vad vill du veta? När det gäller 40 år gamla bilar kan det mesta variera rätt friskt från bil till bil. Beroende på hur sliten den här, vad som sitter monterat, etc. Jag har till exempel skivor runt om, och redigt bra bromsar. Dessutom går den spikrakt. Samtidigt behöver jag se över dämpare och inte minst karossbussningar, de sistnämnda faller nog isär i nästa hål i vägen, så dammigt torra och tvärslut som de är.
Men vilken körglädje, vilken känsla! Novan och Camaron liknar varandra rätt mycket skulle jag vilja påstå (testat dem båda), men man har bättre överblick utåt i Novan. Det gillar jag.
Åk och kolla på några Camaro, och testkör!