Bromsvätskan är bytt på en Chevrolet Nova från 1970, som har fått bromssystemet konverterat från trummor till skivor runt om.

Observera att bromsvätska ska bytas ofta, gärna vartannat år, då den drar till sig fukt. Fukt i bromsvätskan innebär i sin tur massor med otrevligheter, som att bromsrören rostar sönder innifrån men framför allt att du plötsligt kan stå helt utan bromsverkan (på grund vatten i bromsvätskan) när du verkligen behöver den. Inte bra.

  1. Det finns flera sätt att byta bromsvätskan på. Den gamla klassiska dubbelgubbe-proceduren där en person pumpar bromspedal och den andra vältajmat släpper ut bromsvätska via luftningsnippeln är ett exempel. Ett annat är att använda “One man brake bleeding kit” med en liten burk ansluten till luftningsnippeln och där själva bromsvätskan bildar en backventil. Jag rekommenderar och använder själv en tryckluftsansluten burk (se bild nedan) som bildar vakuum och där användaren själv kan sitta vid varje bromsok och mycket exakt bestämma när bromsvätskan ska släppas ut samt när luftningsnippeln ska öppna och stängas.
  2. Det finns olika typer av konfigurationer när det gäller bromssystem, som bestämmer i vilken ordning bromsoken ska luftas. Vissa bryr sig om detta, andra inte. Själv chansar jag inte beträffande bromsar , och tog reda på att jag ska börja med höger bak, sedan vänster bak, höger fram och sist vänster fram. Det vill säga utgå från längden på bromsrören räknat från huvudbromscylinderns bromsvätskebehållare.
  3. Hissa upp bilen på pallbockar och plocka av däcken. Du behöver inte göra detta, men det förenklar jobbet något oerhört.
  4. Inspektera luftingsnipplarna. Är de risiga, byt dem (jag bytte de bakre två, kostar en tia styck). Använd teflontejp eller lite smörjfett på gängorna på de nya luftingsnipplarna så sluter de tätt.
  5. Med bilen upphissad kan du samtidigt passa på att inspektera bromsslangar och bromsrör så att de ser ok ut och att det inte läcker bromsvätska någonstans. Minsta lilla läcka och du måste byta det som felar.
  6. Öppna huvudbromscylinderns bromsvätskebehållare. Har du ett tvåkretssystem är behållaren tvådelad, med en kammare för den bakre delen av bromssystemet och en för den främre. Se till att det finns gott om bromsvätska, sätt på locket igen.
  7. Dags att börja lufta. Se till att luftingsnipplarna är vinklade så mycket rakt uppåt som det går. Detta är viktigt för att bli kvitt luftbubblor i bromssystemet. Själv fick jag lossa båda bakre bromsoken för att se till att luftingsnipplarna var positionerade uppåt, men det beror nog på att bromssystemet inte kom med skivor runt om från farbrik och klåparen som monterat bromsoket inte gjort det på ett 100 procent korrekt sätt.
  8. Gå igenom alla bromsok i rätt ordning, ömsom sug ut gammal bromsvätska och luft, ömsom öppna bromsvätskebehållaren och fyll på med ny vätska (behållaren får inte bli tom!). När det kommer ny, transparent bromsvätska utan luftbubblor vid var och ett av bromsoken är du klart med det.
  9. Avsluta det hela med att kolla att bromspedalen är stum och inte känns svampig. Montera på däcken och be en kamrat pressa ned bromspedalen. Kolla så att alla fyra däcken är låsta och inte kan rubbas med handkraft.
  10. Slutligen, ta ut bilen på en försiktig provtur. Bromsa och kolla så att bilen inte drar snett. Om är fallet så har du luft kvar i systemet och får fortsätta lufta det.
  11. Klar. Knäck en bärs, det har du gjort dig förtjänt av!

bromsluftningsverktyg1.jpg

Share