I torsdags var det för Novans säsongspremiär. Gud så trevligt och roligt!

Det mesta fungerade enligt plan, men det finns diverse småproblem kvar att fixa. Några bör lösas direkt, några skjuts nog på framtiden.

  1. Verkar som om växellådan behöver lite mer olja. Novan driver framåt, men oljestickan till växellådan visar att oljan knappt når upp till det undre strecket. De flesta, inklusive Hansen Racing säger att originaltråget tar cirka fyra liter. Trots det rann det ut åtminstone närmare sex liter när jag rev tråget. Ska fylla på lite mer än de fyra liter jag hittills hällt i… 😉
  2. Det ryker lite grand ur ena ventilhusventilationen, där den så kallade breathern sitter. Dags att se över vevhusventilationen, för jag vill inte fylla motorrummet med oljedimma.
  3. Ena bakljuset verkar ha lagt av. Bör onekligen fixas.
  4. Ska fixa en så kallad “akuthink” med verktyg att ha i bilen, plus startkablar, två flaskor olja för motor och låda samt reservdunk med bensin.
  5. Det droppar fortfarande lite växellådsolja från bilen. Ska kolla var den kommer från, förmodligen packboxen mellan växellåda och turbin. Bra att veta vad som läcker, men lär nog inte åtgärdas innan jag byggt min kommande V8 och står i begrepp att byta motor.
  6. Diverse annat småfix, som att fylla på luft i däcken, koppla in slutsteg samt se över B&M-shiftern.  Shiftern verkar bland annat sakna en fjäder vilket gör det lite trixigt att växla.

dammig_nova.jpg

Share