I mellandagarna såg jag till att lägga vantarna på de 13 första säsongerna av BBC-produktionen Top Gear, världens kanske bästa bilprogram någonsin. En stor källa till kunskap, glädje och eufori.

Men också en gnutta sorg.

Som den nestämdhet som uppstår när programledaren Jeremy Clarkson intervjuar Ian Callum, designern som ritade Aston Martins enastående och vackra bilmodell DB7.

Ian Callum bekräftar nämligen att det numera finns ett gäng lagar som reglerar hur bilar får se ut. Att det finns en uppenbar risk att skönheter som likt Aston Martins DB7 blir allt färre. Avståndet mellan motor och motorhuv måste till exempel vara minst drygt 7,5 cm på nytillverkade bilar. Så att det finns en tillräckligt stor deformationszon om en påkörd människas skalle träffar motorhuven. Du kan säkert lista ut att ett sådan lag ställer till det rejält för möjligheten att ge en bil en slank form.

Tyvärr finns det fler lagar att rätta sig efter för världens bildesigner. Bland annat en som påverkar rutans lutning, och som gör att denna måste vara tämligen brant.

Hoppas inte dessa tråklagar gör att framtidens bilar ser ut som en Hyundai Atos från senare delen av 90-talet.

Personligen skallar jag gärna motorblocket direkt istället för att dö en långsam tristessdöd stirrandes på Toyota Priusar, Daewooer och andra fula designhaverier.

aston_martin_db7.jpg

Share