Många äro de som är imponerade av ett häftig dollargrin, men en bils bakdel kan vara minst sagt lika vacker, ball och tuff.

Här är tio bakdelar som jag – om än inte förevigt så i alla fall idag – tycker är de absolut fränaste i bilvärlden.

  1. Oldsmobile Super 88 1961: GM hade tröttnat på fenkriget, eller vände de bara upp-och-ner på fenorna? Klart är att Oldsens bakparti är en av de ballaste rumporna under 1900-talet.
  2. Chevrolet Impala 1965: Lite förutsägbart val kanske. Och just 65:an är ganska plain Jane. Men jag är samtidigt otroligt svag för Impala-rumpor från 50- och 60-talet, och 65:an är rak och stöddig på ett kaxigt tilltalande sätt.
  3. Dodge Charger 1965: Extremt imponerande och vacker ljusramp! Full pott!
  4. Ford Thunderbird 1961: Nästan alla Thundbird-rumpor imponerar, men 61:ans raketmotorinspirerade lyktor är helt klart bland de snyggaste.
  5. Buick Riviera 1971: Boattail någon? Cool!
  6. Pontiac Star Chief 1959: V-formade fenor uppåt plus lika maxade fenor nedåt på skärmkanterna imponerar stort. Star Chief var namnet!
  7. Dodge Polara 1961: En av de mer udda bakpartierna som verkligen växer med tiden. Från “Vaf-n?!” till “Jösses va fräck!”.
  8. Cadillac Coupe De Ville 1968: Påminner inte så lite om en Tie Fighter från Star Wars. Lika snygg när det är ljust ute som om natten. Harmoniserar också otroligt bra med front och grill.
  9. Edsel Villager 1960: Vilket linjespel. Edsel spelar som vanligt i sin egen division, långt ifrån vad som kan kallas modest och sansat.
  10. Buick Lesabre 1963: Fin övergång över bakljusen där kofångaren gifter sig med fenan. En smula blygsam, men samtidigt delikat bakdel.

Bubblare: Cadillac Fleetwood 1959, Buick Le Sabre 1959, Buick Roadmaster 1958, Chrysler 300 F 1960 och Mercury Monterey 1959.

ford_edsel_villager_1960.jpg

Share