TT kablade för några veckor sedan ut en nyhet om den österrikiska antropologen Elizabeth Oberzauchers forskningsstudie som handlar om hur människor uppfattar bilars utseende.

Detta baseras på Pareidolia, en fenomen som går ut på att människor ser ansikten mest överallt. I moln, månen, stenar och inte minst, i bilens grill (mun) och framlyktor (ögon).

TTs nyhetsnotis erbjöd rätt såsig läsning, den enda egentliga poängen var att testpersonerna som deltog i studien föredrog bilar med ett arrogant, dominant, maskulint och argt ansiktsuttryck. Det gällde för kvinnor så väl som män.

Enligt undersökningen motsvarar dessa ansiktsuttryck i bilvärlden av bred, låg grill och markerade, vinklade strålkastare (se fotografier nedan).

Några sökningar i Google senare och jag blir en smula klokare. Studien heter “Face to Face: The Perception of Automotive Designs”, och är utförd av fem personer där Elizabeth Oberzaucher bara är en av forskarna. Den är dessutom från 2008: så mycket för TT som nyhetsbyrå.

Ytterligare en intressant sak med studien är att den visar att så många som 33 procent av deltagarna – 40 män och kvinnor – såg ansikten i 90 procent av bilarna.

buick_electra_1959.jpg

bmw_gina_concept.jpg

Share