TT kablade för några veckor sedan ut en nyhet om den österrikiska antropologen Elizabeth Oberzauchers forskningsstudie som handlar om hur människor uppfattar bilars utseende.
Detta baseras på Pareidolia, en fenomen som går ut på att människor ser ansikten mest överallt. I moln, månen, stenar och inte minst, i bilens grill (mun) och framlyktor (ögon).
TTs nyhetsnotis erbjöd rätt såsig läsning, den enda egentliga poängen var att testpersonerna som deltog i studien föredrog bilar med ett arrogant, dominant, maskulint och argt ansiktsuttryck. Det gällde för kvinnor så väl som män.
Enligt undersökningen motsvarar dessa ansiktsuttryck i bilvärlden av bred, låg grill och markerade, vinklade strålkastare (se fotografier nedan).
Några sökningar i Google senare och jag blir en smula klokare. Studien heter “Face to Face: The Perception of Automotive Designs”, och är utförd av fem personer där Elizabeth Oberzaucher bara är en av forskarna. Den är dessutom från 2008: så mycket för TT som nyhetsbyrå.
Ytterligare en intressant sak med studien är att den visar att så många som 33 procent av deltagarna – 40 män och kvinnor – såg ansikten i 90 procent av bilarna.
2009-03-10 kl. 19:51
Jovisst är vi Pareidolier allihopa, intressant med designaspekten kontra mimik. Ford Anglia, jag har aldrig förstått vem fan som vill köpa en bil som ser ledsen ut…
Daf 33 ser förbryllad ut, men vill åka i en konfunderad bil?
90-talets Ford Scorpio, ser ut som en byfåne
Austin Healey Sprite, byfåne men en härligt glad sån.
2009-03-10 kl. 21:37
En bil som verkligen har en fånig uppsyn är senaste Nissan Micra. Brr…
Chevrolet Impala från 1959 kallas för övrigt för two-face… 🙂
Ledsen eller förbryllad bil kan jag förstå, men inte en bil som ser ut som en byfåne! Hahaha…