Plockar ett exemplar av Dagens Industri. Med följer en bilaga, som har begåvats med det spännande namnet Nya bilar 2010. Skojsigt, lite trevlig läsning på tunnelbanan hem tänker jag, en gnagande oro till trots. Bilagor är ju inget annat än uselt maskerade intäktskällor med skitrisigt journalistiskt innehåll.

Och visst är det så, bortsett från en puttrigt trevlig intervju med mannen bakom elbilen Tesla alias storhetsvansinnet själv, Elon Musk.

Men sedan då?

Fy fan. Vad som bjuds är en mycket stygg framtid. Det börjar med en illa omstöpt Fiat 500 (kommande Ford Ka), och fortsätter med en tjock Chevrolet Cruze (ett verk signerat GM:s designchef i Sydkorea…). Därefter följer Kia Soul (bilmodellsnamnet är ett hån, här finns inte tillstymmelse till själ) och Citroën C3 Picasso (konstnärens skeva linjer återkommer i bilens kaross, DET är inte positivt).

Inte ens tyskarna har lyckats med sin senaste version av pansarkryssaren E-klass. Till sist har Mercedes precis som så många andra fordon förlorar sitt ansikte då de omisskänliga lyktornas form nu är bilhistoria.

Precis när jag är på väg att fullständigt tappa hoppet om 2010 hittar jag en liten strimma ljus. Renault Mégane Coupé 2010 är trots allt lite halvfräck. Frän motorhuv. Spänstiga former. Kvicka linjer.

Men ändå. Är det en bil jag skulle vilja köpa? Lägga närmare 200 loppor på. Tveksamt.

renault.jpg

Share