Nu har Victor Muller gått ut i amerikansk press och sagt att han anser att en retro-SAAB á la Fiat 500, Mini och Folkvagnsbubblan är företagets nya topprioritering.
Intressant! Kan bli ett kommersiellt självmord… eller en riktigt, riktigt lyckad satsning. Hur som helst så jublar jag av glädje. Inte en dag för tidigt att fler än en handfull biltillverkare inser att 2000-talet bildesign rent utseendemässigt motsvarar fettspäckade flodhästar.
Tydligen har Victor Muller redan skisser på hur en kommande SAAB 92 skulle kunna se ut. Undrar om de har likheter med Bo Zollands fräsiga designlek rörande en retrospektiv SAAB 96 som kom häromåret.
2010-04-08 kl. 07:20
Helt ok men liiite för mycket nya mustang/gammal plåtbreddad BMW/zirkelbachporshe för att jag ska gilla det.
Jag gillar mer varsamma saker som Vöx P1800 studie (oväntat va? 😉 )
Men även det gamla norska bygget 9-x
som var en 900 med 92 bakända (enkelt förklarat)
MEN Retro-tanken är nog rätt iaf ja
2010-04-08 kl. 08:06
Jag tycker att den är jättesnygg, förvånande – den snyggaste “saaben” hittills men skärmarna skulle vinna på en avrundning.
2010-04-08 kl. 08:14
Summerwheels: Jag minns att jag älskade Zirkelbachs tokfeta 935 under 80-talet! 😀 Tok ogillade jag popnitade skärmbreddare då, något jag är svagare för idag, då det ger ett rått intryck. Hihi.
Mattias version av P1800 är galet läcker.
Hur som helst är det odödligt bildesign vi pratar om, både när det gäller P1800 och SAAB 92.
Mercury: Menar du vecken eller? Mm.
2010-04-08 kl. 13:01
Ny Teknik har låtit ta fram en designstudie, som dock ser ut som ett jävla geléhallon och redan är sågad av smakdomare Hall: http://carljohanhall.blogspot.com/2010/03/saab-en-riktig-bil.html
2010-04-08 kl. 13:10
Jag tycker att en retrobil borde se ut exakt som gamla V4 till det yttre, men vara toppmodern inuti. Någonstans tycker jag hela idén med en retrokärra i nyproduktion går förlorad om den inte ser ut som förlagan tämligen exakt. Framför allt V4 kombi i ny version hade varit grymt kul. Mossgrönmetallic, förstås.
2010-04-09 kl. 10:25
Carl-Johan: Ny Tekniks tanke var ju skojig, men resultatet såg inget vidare ut.
Mats: Det som i muskelbilssammanhang kallas för pro touring? 🙂