Efter att bland annat ha ritat en modern och mycket stilren version av Volvo P1800, många fräna jänkebilar anpassade för 2000-talet och galet pimpade varianter av Volvo C30, har Bo Zolland gjort sig förtjänst av titeln Sveriges bästa bildesigner.

Men det räcker inte riktigt med att bara beundra Bo Zollands galet fräscha 3D-skisser. Jag vill veta mer om denne bil- och båtformgivare som likt Midas förvandlar allt han tar i till guld. Så jag ställde honom mot väggen med frågor om framtiden, designkatastrofer från förr och vad som får hans egen designhjärta att ta slå ett extra slag.

Vilka bildesigntrender kommer vi att få se mer av framöver?
– Mer återhållen retrodesign, typ Chevrolet Camaro 2010, nya Ford Mustang med flera. Och mer boxy-design som Scion och Nissan Cube där det syns att bilen är designad för bruksvärdet men det är snyggt utfört.

Vi vänder på steken. Vilka tidigare bildesignidéer hade gärna fått skrinläggas i stället för att gå i produktion?
– Volvo 142 och 144 med de klumpiga stötfångarna. Runt 1976 eller något sådant. Chrysler PT Cruiser är också en sällsynt ful och onödig bil.

Just nu ser vi en återgång till fyrkantsdesign med skarpa hörn när det gäller bilar. Vad tycker du om det?
– Bra om det är snyggt utfört. Titta på alla nya lådkoncept som kommer, vissa ser riktigt bra ut trots lådformerna.

Vad skulle du personligen vilja se mer av när det kommer till bildesign?
– Personligen är jag svag för retrodesign, och tycker man borde våga mer. Varför inte fler tvåfärgade bilar?

Vilka är dina favoritbilar?
Chevrolet Corvette från 1963 med delad bakruta, vågad och spännade så det räcker. De hade kul på designkontoret det året. Ford Mustang 1965 var också helt rätt koncept då den kom, och Volvo P1800 är läcker som en karamell. Jag gillar även Datsun 240 Z, Porsche 356, Ford 1932 (som hot rod) och Buick Riviera från 1963.

Vilka designhus eller enskilda formgivare ser du upp till?
– Pininfarina, Zagato och Virgil Exner. De vågade ta ut svängarna och ta bildesign till nya höjder.

Vilket är ditt drömprojekt? Alltså, vilken bil skulle du vilja formge?
– En ny Chevrolet Corvette, eller en ny Volvo P1800 kanske. Varför inte en ny Sonett till SAAB. Dessa bilar är ikoner som det vore kul att ha sitt namn på.

Vilka tips har du att ge de som vill bli lika duktiga på industridesign som du?
– Jobba hårt och tro på din idé. Det tar minst 3-5 år att bli känd i denna branch. Det finns så många som slåss om utrymmet och är duktiga, så lätt är det inte. Men skam den som ger sig.

buick_le_sabre_custom_1961.jpg

Share