För några dagar sedan röstade ett antal respekterade bildesigners (20 stycken, bland annat ansvariga för bilar som Lamborghini Countach, McLaren F1 med flera) om vilken bil som är världens vackraste.

Vinnaren blev… en padda.

Jag har stor förståelse för ett av de tyngre argumenten till varför Citroën DS från 1955 är världens vackraste bil: det är helt omöjligt att imitera bilens design.

Det är också helt ok att paddan går och vinner.

Vad som däremot är rätt konstigt är att det nästan uteslutande var europeiska bilar som fick röster. Fantastiskt vackra Chevrolet Corvette C1 blev utan, precis som klassikern Chevrolet Bel Air från 50-talet och sensuella Plymouth GTX från 1971.

En klen tröst är att Buick Riviera (“Cadzilla”, inte Boattail), Ford GT40?och Lincoln Continental (1961)?fick några röster och därmed ett erkännande.

Det står för övrigt två stycken Citroën DS från 50-talet i mitt garage. De är udda fåglar, omringade av idel v8:or. Dessa paddor kommer att få ömsom elaka ömsom beundrande blickar de närmaste dagarna. 😉

padda.jpg

Share