Jepp. Det är mitt mål för Novan när den framledes ska köras i dragracingklassen bracket.

Anledningarna är flera.

För det första är 11 sekunder en rätt bra gräns för en bil som fortfarande ska vara körbar på vanliga vägar.

Vidare innebär snabbare tider att kraven på säkerhetsutrustning blir för omfattande. I alla fall just nu.

Här är det främst kostnaderna som avskräcker, men jag har också annat för mig för närvarande än att installera till exempel bur eller köpa skyddskläder.

Bur eller båge är å andra sidan en bra idé oavsett. Men då ska den vara extremt snyggt monterad och helst inte synas utifrån. Novan ska inte vara en sleeper, men väl en mycket diskret räserbil. En smakfull och anonym installerad bur är en operation jag inte har råd, tid eller kompetens för eller med just nu.

Sedan vill man ju givetvis flytta bak batteriet till bagageluckan och installerar en strömbrytare vid ena bromsljuset bak (ett krav med batteriet bakflyttat), men en sådan operation har ju även en estetisk aspekt: större ballhetsfaktor.

Som jag fattat det enligt dokumentet nedan så är kardanring, ett skydd för svänghjulsdämparen och fyrpunktsbälte de enda kraven för närvarande för de som avser köra 11 sekunder eller långsammare på 402 meter.

http://web.sbf.se/regler/up/1/DR-ET-2012_bilaga.pdf

sfi-approved_damper

Share