Stötfångarna på amerikanska flaggskepp tillverkade av Ford och GM under 50-talet kallas Dagmar Bumbers, efter den forne tevestjärnan Dagmar (född Virginia Ruth Egnor). Hon utnämndes under samma årtionde till “The most photogenic girl on TV”. Gissa om det fick konsekvenser.
Jepp. Bilarna designades av män för män under 50-talet. Resultat: svällande bröst av metall och runda former, både erotiska, vackra och bitvis vulgära. Gott om kromtuttar, som de placerade på den customiserade Cadillac Coupe De Ville från 1956 som visas nedan.
Men även andra saker och händelser påverkade formgivare under denna tidsepok. Som spirande framtidstro och oro, med utvecklingen av raketdrift och den analkande rymdåldern som lurade runt hörnet.
Jag undrar lite stilla vad som ligger till grund för dagens bilformgivare. Miljöhot och globalisering?
Whoho! Sexigt värre.
2008-11-26 kl. 20:58
“Exdream” byggd på en ’56 Cadillac. Såg den här bilen “på riktigt” i somras. Fick provsitta och hade en öl-och-pratstund med byggaren. Vansinnigt snygg bil med designlösningar på en del detaljer som “snoddes” av Boyd när den visades upp i USA.
En av Sveriges mäktigaste customs. Dessutom byggd av en mycket trevlig och jordnära kille, Ulf Kusendal från Kvissleby utanför Sundsvall.
2008-11-26 kl. 21:46
Ja, den är helt galet vacker. Får se om jag samma tur som du framöver, och får betrakta bilen i verkligheten.
2008-11-27 kl. 21:20
Häng med upp till Gnarp i sommar på Mid Sweden Nationals. En rätt skön bilträff. Kusendal och Exdream dyker säkert upp nästa år också. Han har bara ett stenkast till träffen.
Läs gärna om Gnarpresan jag gjorde i somras, samt se lite bilder därifrån på min blogg. http://grandprix63.blogspot.com/2008/06/mid-sweden-nats-2008.html
2008-11-27 kl. 21:33
Givet! Jag kommer att åka som en skottspole mellan bilträffarna i sommar!
Se upp, styr webbläsaren mot din blogg nu.