Som tidigare skrivits, den här bloggen handlar i huvudsak (uppenbarligen) om amerikanska bilar och lika amerikanska – för det mesta – V8:or.

Det hindrar mig inte att någon gång emellanåt bryta det mönstret och skriva om bilar från andra länder. Som en Mercedes CL 500 till exempel. En tysk, fetsnygg coupe med V8 om dryga 300 hästar.

Fick det stora nöjet att provköra en sådan bil för några veckor sedan då en vän gifte sig. Han hade nyligen införskaffat Mercan och ville mellan giftemålet och middagen bli runtkörd med sin brud i den. Vem är jag att neka honom det.

Å vilken bil det är, Mercan. Herregud. Det är lika mäktig att verkligen glida fram (det känns som om man svävar) som att applicera blyfoten på gaspedalen. En väldig komplett bil med andra ord (perfekt vinterbil!). Komplett med en instruktionsbok om 700 sidor. Tro mig, du behöver den. Antalet reglage gör att vyn från bilens förarsäte liknar förarmiljön på Starship Enterprise. Aldrig sett så många knappar, spakar och rattar på en och samma gång.

Slutligen är det här galet mycket begagnad bil för pengarna. På drygt tio år rasar den från en miljon till 100 000, vilket är en sjuk värdeminskning. Kanske har det att göra med att bilen är så bisarrt full med elektronik (enbart framsätena kostar tydligen typ 100 000 kronor att köpa nya om de skulle kapsejsa helt) att om den börjar bråka så blir det dyrt att fixa. J-vligt dyrt.

Samtidigt så är ju delar av karossen tydligen gjord i aluminium, så det blir ju inte så mycket rost att bekämpa.

Nog med skryt och tjat om tyskar. Nu ska jag återgå till min härligt spartanska Nova. Skrammel och vrål från en bångstyrig jänkare är alltid lite roligare (i längden) än en alldeles så lyxig Mercedes.

mercedes_benz_cl500_2000

Share