För skojs skull provade jag ett tag sedan att efterfråga offerter från företagen Hansen Racing, Speed Pro, Dalhems och Norrlands Custom. Detta för att se hur mycket jag sparat på att själv åka över till USA och köpa hem prylar, samt beställa bildelar över internet. Lite fult kanske, men likväl och icke desto mindre ett test på dessa företags intresse av att sälja sina produkter.

Nu har det gått över en månad utan ett endaste litet livstecken. Detta trots att det handlar om bildelar för en summa en bra bit över 40 000 kronor. Knappast småpotatis ens för Hansen Racing, en jätte i sammanhanget.

Endera suger företagens it-stöd svårt, eller så vill de helt enkelt inte sälja några bildelar. Det är den enda förklaringen jag kan hitta.

Jag menar, hur svårt kan det vara att formulera ett standardmejl som förkunnat att de inte kan ge en offert över mejl på grund av att det tar för mycket tid. Eller var skon nu klämmer (ovan nämnda bristande it-stöd där de helt enkelt inte effektivt nog klarar av att skicka offerter?). Ett mejl som också berättar att de gärna servar mig över telefon, något som borde sortera bort de värsta och jobbigaste priskollarna och därmed också de mest osannolika affärerna.

Jag börjar förstå varför det finns företag som lever på direktimport, till exempel Retroparts. Näringsidkare som faktiskt kan ge ett exakt pris på vad bildelarna kommer att kosta inklusive frakt. Just frakten verkar folk för övrigt noja över, men t.ex. Summit Racing ger numera svar direkt på detta innan du lägger din order. Dessutom står ju dessa Retroparts et al för eventuellt tjafs och returer mot Classic Industries eller Summit Racing, som nog upplevs som lite jobbigt för många. Det är dock inte särskilt jobbigt, kan jag meddela.

Som ett tillägg så här på slutet av blogginlägget kanske du liksom jag undrar övre hur direktimportföretagen kan överleva på så små marginaler. En mycket kvalificerad gissning är att de helt enkelt har rabatter som du och jag inte har, och som ger bättre priser. Det är den rabatten de gör förtjänst på. Små marginaler som till exempel Hansen Racing, Dalhems eller de andra inte vill befatta sig med. Alltså då stämmer min analys: Bildelsföretagen vill inte sälja sina bildelar.

no_money.jpg

Share