Garagepolaren N – den enda som kör franskt i mekgaraget – blev “klar” med renoveringen av sin Citroën DS för cirka två månader sedan. När bilen var tvättat och polerad var det dags för N att fundera ut vad bilen skulle användas till (N har trots allt ytterligare åtta paddor).
Pang! N kom på vad han skulle göra. Sedan gick det snabbt. Bilen utrustades med taxameter, taxiskylt och tariff på bakrutorna (likadana priser som Taxi Stockholm). Nu äger N Stockholms mest udda taxi!
Kunderna har inte låtit vänta på sig. Varhelst han rullar inne i city blir han stoppad, och han redan hunnit samla på sig ett antal fasta kunder som plockat honom på hans mobilnummer. Det är inte så dumt att få betalt för att göra det man älskar mest: köra runt i sin älskade entusiastbil!
2011-11-08 kl. 07:40
Sånt tycker jag om…
2011-11-08 kl. 10:27
Är det så enkelt att göra om sin bil till en taxi? Låter ju som en störtskön idé, något som kanske kunde bli en fluga bland “veteran”bils-entusisaster, om inte annat för att sponsra omkostnaderna för att hålla dessa bilar i bra skick. Skulle även kunna bli ett unikt inslag i Stockholmstrafiken, där folk i behov av en taxi helt plötsligt kan få sig en överraskande tur i en taxiregistrerad, låt oss säga Merc -49. (Ja, det skulle jag, som annars är väldigt anti-taxi, kunna betala för!)
“..och vart vill ni åka?”
“AAAANYWHEEERE!”
2011-11-08 kl. 10:49
Men va kul, vi testade samma sak med vår Volvo 244, med taxiskylt och jädrar vad folk reagerade.
Folk mindes taxiresorna på sjuttio-åttiotalet och berättade anekdoter.
Vi körde dock ingen taxitrafik med Blå Mocca, men taxiskylten har suttit på en Chrysler på sjuttiotalet.
2011-11-08 kl. 10:57
Larsson: Jag med!
Lasse: Hahaha! Låt en murkla ta oss in i framtiden!
Annars: In med en godkänd taxameter, synlig tariff, taxiskylt å så ska den taxibesiktigas. Sedan är det fri lejd i bussfilen! 😉
Flak: Jag skulle till och med kunna tänka mig en taxiresa i en sådan där grön, förlängd pansarmerca som dominerade på 80-talet.
2011-11-08 kl. 21:10
Det är inte så svårt att regga bilen som taxi. Lite dyrare besiktning bara. Och så måste man ju ha trafiktillstånd och reggad firma. Och betala förmån på bilen om man använder den privat. Men på en gammal bil är det ju inte så farligt.
2011-11-09 kl. 20:33
Ingenting är väl “bara” att göra, men oöverstigligt svårt är det inte heller.
– Taxameter: här är det inte bara att plugga in taxametern som i moderna bilar. Var tvungen att bygga ett givarsystem.
– Firma och trafiktillstånd: både kostar och tar tid.
Om du vill köra din gamla fina bil som taxi, har en fin veteranare och taxikort är du välkommen att höra av dig till mig för tips! Vi har ju ett färdigt koncept som fungerar.
2011-11-09 kl. 21:11
Jag har kontaktuppgifterna till N vid seriöst intresse!
2011-11-10 kl. 02:31
För att uttrycka sig som en förfestande svennebanan(Mig själv alltså): Fan va coolt! Fast miljötomtarna börjar gny kanske. Särskilt i Stockholm kan jag tänka mig.
Har själv en gammal bil och en tidsenlig taxameter jag köpte på blocket. Knappast godkänd idag men matchar kärran, tyvärr inte installerad ännu.
Jag har trafiktillstånd, tror inte ägaren av verksamheten behöver ha trafiktillståndet, räcker man har leget och nån som står för tillståndet. Kanske man kan hyra ut sina tjänster? Special price my friend…
Har ju tom kört taxi i Stockholm under några år på nittiotalet – det var skoj! Aldrig har jag brutit mot så många trafikregler, kört på så många cykelbanor och mot enkelriktningar som då.
Oj, diskvalificerade mig precis för jobbet som veteranåkare…
2011-11-10 kl. 10:18
Hehehe…
2011-11-11 kl. 20:02
@Roger: 1. häromdan var det en som stod och sög på en Prince utan filter och ondgjorde sig över att bilen spydde ut avgaser…
2. Retrometern kan ju sitta där som dekoration. Det enda som kunden ser av vår taxameter är displayen.
3. Företaget tror jag måste ha tillståndet, du måste ha TFL.
4. Ajabaja!
2011-11-11 kl. 23:50
Tar hellre lite hederlig katalysatorfri avgasdoft än en ciggrökande PKorrektor.
Man borde kunna göra så de båda startar samtidigt så det ser autentiskt ut. *Spånar* Har en gammal Halda med mekaniskt verk och stor spak för att “fälla” taxan.
Jo, räcker med att du har någon som är trafikansvarig. Möjligen kan det gå att lösa för enskild firma med. Min lärare när jag tog tillståndet var en slingrig Göteborgare och han sa att du kan stå för tillståndet hos hur många firmor som helst. Men såklart är man ju ansvarig för vad som händer o sker i den firman då. O sen drog han iväg i sin Corvette… Tror inte han kört taxi en meter i sitt liv. Men drog in fina stålar på att ha kurser i hur man skaffade trafiktillstånd…
Det var på nittiotalet för Taxi Card, det är väl dött o glömt nu. Ball var det iallafall. Upplägget hos TC var ju sådant att man ville ta sig till turerna så snabbt som möjligt. Skulle aldrig orka köra så nu.
(Gaaaaaaaaaaaaahhhh mattefrågan!!!!!)
2012-04-08 kl. 12:07
Jag skall åka till Stockholm i helgen och skulle gärna åka en tur helt i onödan : ) Hur får man tag i den goda herrn med den goda smaken att göra en taxi av världens vackraste bil… ? Ifall nån har info, maila mig gärna på:
arneohman@hotmail.com
2012-04-09 kl. 07:41
Den som vill åka Citroëntaxi helt i onödan, eller kanske i nöd, ringer med fördel 0707-100115 och bokar sig en tur!
2017-10-31 kl. 14:27
Kör han fortfarande taxi med paddan?
2017-10-31 kl. 22:20
Vet faktiskt inte. 🙁 Jag har bytt mekgarage sedan några år, och har inte pratat med N så mycket sedan dess. Tyvärr. Trevlig kille! Tror för övrigt att de var två om taxin.