För några veckor sedan fick jag mig en rejäl lektion Citroën DS av Arne i garaget.

Visst, det är lätt att förstå av utseendet att paddorna inte är som andra fordon, men av Arne fick jag lära mig att innanmätet är minst lika märkligt.

Här är några lustiga detaljer:

  1. Växellådan sitter framför motorn, i motsats till gängse normer.
  2. Bromsarna är överdimensionerade – de kan stoppa en lastbil – och sitter inte ute vid hjulen utan inne vid växellådan.
  3. Det tog bilingenjörerna på Citröen närmare 20 år att konstruera bilen.
  4. Citröen DS har mycket bra väghållning och kan därför skrämmas upp i höga hastigheter utan problem.
  5. Utgående drivaxel cirkulerar motsols i stället för som på många andra bilar, medsols.
  6. Det är svårt att pytsa in en V8 i paddan, men en vass Honda VTEC-motor får förmodligen plats. Det roliga med den är att utgående drivaxel snurrar – du gissade rätt – motsols precis som Citröens egna motor.
  7. Punka på ett av de bakre däcken? Inga problem, främre och bakre hjulpar ligger inte i linje med varandra (som de gör på alla andra bilar), vilket gör att det går att fippla med hydrauliken och smärtfritt åka till närmaste verkstäd för däckbyte.
  8. Tyskarna gillar att göra om snikmodellen Citröen DS Special till Citröen DS Pallas. Om varför tvista de lärde.
  9. Taket är av plast.
citroen_ds.jpg
Share