chevelle-med-stora-hjul

Först och allra främst vill jag poängtera en sak. En viktig sådan.

Det finns inget rätt eller fel här. Bara en massa åsikter. Var och en gör exakt som hon eller han själv vill. Du är självklart inte sämre bara för att du sätter stortummare på jänkebilen. Eller fjortontummare. Din smak är inte heller mindre värd, bara annorlunda. Ja, gentemot min smak alltså.

Vidare så är smak inte ett ämne för diskussion. Egentligen. Fast det påståendet kommer jag aldrig att få gehör för. Folk kommer för tid och evighet att diskutera och träta om vad som är bra respektive dålig smak. Jag är gudbevars en av dem som diskuterar, mot bättre vetande.

Hur som helst kan det också vara på sin plats att jag, i sann demokratisk anda, redogör för mig egen smak i sammanhanget. Ja, jag är en så kallad ballongdäcksfascist. Jag föredrar billiga (nåja) plåtfälgar om max femton tum framför tjugo tum eller större kromade historier som styckevis kostar många tusenlappar. Och ja, däck ska vara härligt svullna likt falukorvsringar. För det mesta.

Som sagt: det är inte så att min egen åsikt – precis som smak – är bättre än din. Minns gärna min krönika “Ingen föds till expert” i Gasoline #06/2014. Att vara elitist och ofta samt gärna diktera hur alla andra ska vara, göra, säga, se ut och sköta sig är inget att sträva efter.

Bättre då att vara trevlig och förstående. Söka kunskap om ämnet ifråga samt sätta sig in i varför det förhåller sig på ett särskilt sätt. Å glöm för allt i världen inte att åsikter är som rumpor. Alla har en. Ibland är de fulla med något.

Med detta skrivet så skulle jag rent krasst och delvis vetenskapligt belägga varför jag själv inte anser att stora fälgar passar på klassiska bilar.

1) De gör våld på bilens proportioner, linjer och design

Moderna bilar har skapats för hjul med större dimensioner än femton tum. Alltså skulle i sammanhanget små hjul på dessa bilar se helt koko ut.

Av exakt samma anledning blir tjugotvå tum stora fälgar på en äldre bil en kaosartat betraktelse för ögon och hjärna. När bildesigner på 30- till 60-talen ritade bilar så rådde det ingen direkt marknadsöverskott på stora fälgar. Designproffsen skapade alltså bilarna med några få däck- och fälgstorlekar i åtanke.

Men det är inte bara detta kaos som spelar roll till storfälgens nackdel. Förhållandet mellan proportioner och skönhet är ett väl utforskat ämne som forskare petat, vridit och vänt på i många årtionden

En studie som utförts vid University of California och University of Toronto visar till exempel är avståndet mellan människors ögon liksom avståndet mellan ögon och mun är de avgörande faktorerna bakom vad vi människor betraktar som ett vackert ansikte. Forskarna fann att vackrast ansågs ett ansikte vara när avståndet mellan ögonen var 46 procent av hela ansiktets bredd, liksom när avståndet mellan ögon och mun uppgick till 36 procent av ansiktets höjd.

Det samma gäller självklart även för hjul. Storlek, och inte minst avstånd, spelar också en viktig roll.

Den som är sugen på att verkligen grotta ner sig i ämnet kan alltid titta närmare på ämnet som gestaltpsykologi och visuell hierarki (där de åtta principerna position, proportioner, närhet, symmetri, likhet, alignment, kontrast och färg spelar stor roll).

2) De kan vara ett tecken på fantasilöshet

Detta blir smärtsamt tydligt i skillnaden mellan fantastiska showbyggen som dyker upp på till exempel Elmia och SEMA och en “vanlig raggarbil” som dopats med 22:or men där ramen är knäckt enligt principen “Alltid retar det någon”. De tidigare kan vara helt fantastiska på sitt sätt, och karossen har förmodligen masserats för att passa jättehjulen. De senare riskerar att se ut ungefär som en bubbla från 1951 med diligenshjul.

3) Funktion före form

Om det är så att du faktiskt håller på att skapa dig en jänkebil som klarar av att svänga i högre hastigheter, till exempel en Pro Touring-bil, så är det vettigt med både lågprofilsdäck och stora fälgar som klarar av att hålla avståndet mot bromssystemskomponenter, det vill säga stora bromsok. Däck med sidor som inte sviktar vid större sidokrafter applicerade på bilen är en fördel på bana. Förstås.

Det finns emellertid väldigt många som skapar sig Pro Touring-bilar enbart för utseendets skull och som inte har för avsikt att banköra sitt åk. Varsågod, men lite “falsk marknadsföring” är det.

4) Fälgvalet viktigast för bilens utseende

Inte ens bilens färg är så avgörande för det första och bestående bilintrycket som fälgarna är. Detta bevisas inte minst av att du långt efter att du glömt bort bilens exakta lacknyans kommer att komma ihåg om bilen hade små eller stora fälgar.

Med det skrivet finns det många sätt att irritera folk på om det är det man är ute efter. Stora hjul är ett av dem. Det återstår att se om du lyckats klura ut ett mer subtilt sätt…

Share