Efter att ha jagat toppar till förbannelse – med krav på att de ska ha stora förbränningsrum och samtidigt ingå i ett så kallat “Engine kit” med kamaxlar, lyftare och andra delar – insåg jag att det inte var hållbart med kolvar med dome och hög kompression. Topplocksutbudet var och är minst sagt magert under dessa förutsättningar (kräver runt 76 cc stora förbränningsrum och uppåt om man vill befinna sig på rätt sida spikningar och 95 oktan). Dessutom är forumen fyllda med folk som rekommenderar flata kolvar framför de med dome. En av orsakerna ska vara att dome stör/skymmer flamfronten och gör förbränningen ineffektiv. Därtill fick jag igår ett mejl från Trick Flow (topplock från denna tillverkare är det jag avser köpa) som berättar att de rekommenderar flata kolvar till vissa av sina toppar, och att det i dessa fall finns en risk att domen går för långt upp i förbränningsrummet och därmed ger toppen en dödskyss. Detta kan undvikas genom att fnula ut avstånd innan man köper och monterar motordelarna, men det kräver en del tid och viss kompetens.

Alltså kan det konstateras att kolvar med dome sakta med säkert börja höra dåtiden till. Det finns andra, mycket bättre sätt att höja kompressionen på. Ett exempel är förstås mindre förbränningsrum.

Stefan Nigell får således ta tillbaka sina dome-kolvar. Det gäller att stå på sig i diskussioner där motparten förmodligen vet mer i de flesta fall. Det är lätt att bli överkörd av andras åsikter, kunskaper och tankar om man själv inte har 100 procent koll. Ett av flera exempel från just kommunikationen med Stefan Nigell är när han hävdar att borrning kräver att man har tillgång till de faktiska kolvarna som ska köras i de borrade cylinderloppen (därav det snudd på påtvingade köpet av domekolvarna från första början). Ett samtal till konkurrenten Värmdö Motorteknik avslöjar att det kan vara aktuellt först när det är smidda kolvar som ska installeras (smidda kolvar beter sig inte som gjutna kolvar när de blir varma), och då i speciella racesammanhang. Man kan väl dock gott tycka att motorrenoveraren kan meddela detta. Att han kan vara tydlig i valet av tillvägagångssätt.

På det hela taget är dock Stefan Nigell en mycket kompetent herre. Det gäller bara att man som kund är duktigt påläst och kunnig när man står i begrepp att köpa hans tjänster eller produkter. Det gäller dock fler än bara Stefan Nigell, ska tilläggas.

dome-kolv1.jpg

Share