Den senaste flugan i sportbilssvängen är feta bromsar. Kolfiberkeramiska förstås. De går att få som tillval till Porsche 911 GT2, likaså Audi RS6. På Ferrari är de standard på alla bilar sedan förra året.
Tillval var det. Om det går att kalla bromsar för 100 000 kronor för just tillval. Låter som en hel jänkebil i mina öron, eller rena rånet.
Men så skiljer också de (ofta) pippigula bromsoken agnarna från vetet. De rika från de inte fullt så rika. De som håller på med banracing, från de som gärna vill.
Skulle vara kul att hänga på fetbromsarna på Capricen. Två ton jänkejärn från 100 till 0 på två sekunder. Det är fan imponerande.
2009-03-27 kl. 16:58
Bilden längst ner är alltså billighetsversionen av “feta” bromsar? 😉
2009-03-27 kl. 18:33
Jepp. Varför skulle någon annars vilja lägga på den där kulören? 😉
Eller för att köra den gamla parodin på Mastercard-reklamen i repris: Sprayfärg: 50 kronor. Utseende: Priceless…
2009-03-29 kl. 15:31
Alla vet att bromsarna ska glöda i rött efter en intensiv tur på lämpligt sätt.
Lackade själv bromoken illgula på min gamla 140 men färgen hade en ovanlig tendens att förångas…….undrar varför….?
Hade nog ovanligt tung höger och vänsterfot. men det är klart man ska ju vara jämntung.
2009-03-29 kl. 15:39
Man ska väla gasa så att man slipper bromsa? 🙂
2010-04-20 kl. 17:17
Åh, vad den där bromsen såg kul ut att rita i CAD!
2010-04-20 kl. 19:48
Mm. Önskar att jag hade intresserat mig för 3D i allmänhet tidigare i livet… Verkar grymt kul.
Är du en fena på det, CJ?