2016-02-15-kass-kvalite-ska-kosta

Shit va trött jag är på dålig kvalité. Häromdagen sprack skinnhandskarna från MQ i sömmen. Igen. För andra gången på ett år.

Ja. Första paret, ett år gamla, gick sönder runt jul 2014. Nu, strax över ett år senare, och nästa par går samma öde till mötes.

Så jag knatade in på MQ och sade som det var. Att handskarna inte håller måttet. Fick mitt tredje par…

Tre par handskar för cirka 400 kronor (MQ har inte dubbelkollat priset när jag reklamerat handskarna, bara givit mig likvärdiga) får väl anses som acceptabelt. Med tanke på att de lär räcka i alla fall tre vintersäsonger. Lite irriterad är jag dock över att vara tvungen att åka till en MQ-butik då och då.

Hur som helst så kommer jag att byta det tredje paret handskar mot ett fjärde om de också här går sönder efter cirka ett år. För kass kvalité ska kosta leverantörerna/butikerna, så de lär sig att sälja kvalitetsgrejer.

Jepp. Jag brukar även lämna tillbaka jeans, skor och diverse verktyg (till exempel roterande multiverktyg, typ Dremelkopior från Clas Ohlson) och kräva ersättning i form av nya grejer.

Anledningen: många butiker tjänar bra med pengar på att kränga skit och på att folk i stället för att kräva ersättning/reklamera istället köper nya dynga när den gamla går sönder. Ett jävla sätt att tjäna pengar, det där.

Det ska tilläggas att jag numera brukar vara medlem hos diverse företag (och ser till att tacka nej till reklam/spam från bolagen). Det innebär ibland, som i fallet med MQ, att jag inte behöver behålla kvittot. De ser i sina databaser att jag köpt grejen eller klädesplagget hos dem.

Share