Eller?

Flera stora tidningar, däribland Expressen och Teknikens värld, rapporterar att gamla bilar kan komma att förbjudas i svenska storstäder.

Transportstyrelsen vill nämligen utöka dagens bestämmelser om städernas miljözoner till att även gälla personbilar, och inte bara lastbilar och godstrafik som idag.

Syftet med detta är renare luft i städerna, och Transportstyrelsen föreslår således två nya miljözoner, klass 2 och 3.

  • Miljözon klass 2 ska omfattar personbil, lätt lastbil och lätt buss. Här krävs att fordon som drivs med diesel uppfyller kraven för Euro 6 och fordon som
    drivs med bensin, etanol eller gas uppfyller kraven för Euro 5.
  • Miljözon klass 3 omfattar personbilar, motorcyklar, mopeder klass 1 samt lätta och tunga lastbilar och bussar. Här krävs att de lätta fordonen drivs med el eller vätgas och att de tunga fordonen drivs med el eller vätgas eller är av typen elhybrid som uppfyller kraven för Euro 6.

I slutändan är det upp till kommunerna, precis som idag, att bestämma var och när bestämmelserna om miljözoner ska gälla.

Transportstyrelsen föreslår för övrigt också att polisen ska övervaka att bestämmelserna efterlevs.

Analysen lyder som följer:

  1. I bästa fall är det status quo: Exempelvis bestämmer Stockholms kommun att miljözonerna enbart gäller till exempel mellan 06:00 och 18:00 i Stockholms innerstad. Fritt fram att även fortsättningsvis åka in till Sveavägen en sommarvarm junikväll. Det är dock kört någon gång då och då nöjespendla till jobbet för några av oss…
  2. I sämsta fall så blir det inget mer Sveavägen för dig eller mig. Struntar vi i det så är det böter som väntar.
  3. Blir det riktigt uselt så kan detta även komma att gälla för alla andra raggarstråk och cruisingrundor i samtliga större svenska städer. Som Västerås, Piteå, Luleå, Borås, Umeå, Uppsala, Norrköping, Örebro, Eskilstuna, Göteborg, Malmö, Jönköping, Linköping, Karlstad, Helsingborg, Lund, Gävle…

Inte helt bekväm med Transportstyrelsens förslag, kan jag säga.

Helt ok att i förlängningen rensa bort vanliga och tråkiga bruksbilar som väller in i storstan i mängder, och som tillsammans släpper ut en hel del skit. Det är en högst naturlig utveckling. Men detta slår också hårt mot en liten minoritet passionerade bilfantaster. 🙁

PS1. Här är förslaget som lämnats till näringsdepartementet. Observera att Transportstyrelsen använder sig av formuleringen ”Förbättrad luftkvalitet i tätorter”. Inte ”Förbättrad luftkvalitet i storstäder”… DS1.

PS2. De här miljözonerna finns redan i andra europeiska länder. Så väl tyska som franska städer gör undantag för entusiastfordon/bilar äldre än 30 år. Detta bör införas även i Sverige! DS2.