Vabbade med lilltjejen för ett tag sedan då hon hade en rejäl hosta. Så vi tröståt på Gyllene måsen. Sådant får man ju om man är lite krasslig.

Efter en stund noterade jag hur två grabbar någonstans mellan 15 och 18 år satt och pratade motorer. Kul! Som av en slump vände jag mig sedan om, och där stod den. Porsche-traktorn.

Den som min fina fru hade berättat om några dagar tidigare. Att hon siktat den på en parkeringsplats nära vårt hem. En bil jag hade lite svårt att smälta att den existerade (men visst, konstigare saker har hänt), men som nu de facto stod där.

Jaha ja. När jag tog detta foto kom grabbarna gåendes och ägaren sade “Frän va”. Jag höll så klart med och vi började prata. Det visade sig att det går utmärkt att strypa en bil elektronisk för att konvertera den till a-traktor lagligt, och att strypningen givetvis blivit lättare i Cayennens fall givet att den är fyrhjulsdriven och har fördelningslåda.

Priset då? Det de flesta nog först kommer att tänka på när de ser bilen. Ägarens polare konstaterade snabbt att en äkta EPA idag kan kosta så mycket som 140 000 kronor. Med det utgångsläget blev bilden snart klarare.

Enligt ägaren, som köpte traktorn i detta skick, så införskaffade Botkyrka-killen som byggde om Porschen bilen för 50 000 kronor. Slutpriset blev så klart högre (han berättade inte exakt hur mycket, och jag frågade inte heller), men då förstår man ändå i vilket härad kostnaden landade till slut.

Cool bil hur som helst. Å som vi tre var rörande överens om: Denna Cayenne är bra mycket fränare än vilken ny moppebil som helst. Mopeder som därtill håller tämligen dåligt kvalitet och går sönder ofta.

Share