Bilbranschen blöder ymnigt. De högsta cheferna för de tre Detroitjättarna skramlar med insamlingsbössorna samtidigt som de flyger tre separata och privata jetflygplan till Washington.

Jobbigt läge.

Varför inte göra som General Motors-ägda SAAB i stället. Ta fram en accessoar och reklambärare som får varje vettig människa att rusa sig svettig till närmaste auktoriserade SAAB-handlare.

Eller?

600 spänn ska eländet – döpt till ordvitsen Funk-is – kosta i butik. Trots den beundransvärda tanken har jag svårt att tro att isskrapan kommer att lösa GMs akuta likviditetsproblem.

I synnerhet inte som Mekonomen och andra mer världsomspännande biltillbehörsföretag gratis tillhandahåller en likvärdig isskrapa, ett alternativ som är minst lika funktionella som SAABs lyxdito.

Själv funderar jag på att klippa en bit päls från de blivande svärföräldrarnas fårkadaver som pryder soffan på lantstället och limma fast det på min isskrapa från Biltema.

Totalpris: 0 kronor. Skönehetsfaktor: Priceless.

Eller så struntar jag i pälsen, för jag bär handskar mot kyla, snö och vassa kanter när jag skrapar rutorna på bilen vilket gör fårskinnet väldigt överflödigt ur alla perspektiv utom det rent estetiska.

saabskrapa.jpg

Share