Garagepolaren T fick ett ryck för några veckor sedan. Han hade totalt ruttnat på sin Pontiac Firebird vars motor bara krånglade, krånglade och krånglade. Efter en körsäsong som bestod av 98 procent mekande och 2 procent crusing, gjorde T slag i saken och bytte sin Pontiac mot en… Pontiac.

Mer exakt en Pontiac Tempest från 1966. Mr. T:s plan är att göra en Tempest GTO-klon av bilen, vi får se vad som händer under vintern. Helt klart är att han har stora planer och därmed en del att stå i under vintern som kommer. Det ska dock tilläggas att bilen är i ett bra bruksskick och i princip rostfri.

För övrigt är det alltid roligt med nya bilar i garaget. Det händer trots allt inte så ofta. Därmed får vi andra ta del av ännu fler nya spännande idéer, tankar, drömmar, problem och lösningar.

shirley_1.jpg

Något större bagageutrymme på en Tempest än en Firebird. Tur för T som planerar att placera Stockholms samlade förorters bashögtalarresurser i denna bagagelucka.

shirley_2.jpg

Bagageluckan är utrustad med en låskista från ASSA. Ingen dum idé med tanke på kvaliteten på GM:s lås från den här tiden.

shirley_3.jpg

Bränslecell i bakluckan och hi-jackers gör att markfrigången bak är tämligen bra. Tänk traktor. K1 inspekterar.

shirley_4.jpg

Billjud som andas dåtid. Gissar att T kommer att prioritera att kasta ut de uppochnervända Pioneerhögtalarna från 80-talet…

shirley_51.jpg

Inredningen är i halvrisigt bruksskick.

shirley_6.jpg

Att behöva öppna bakluckan för att mata bränslecellen känns väl så där. K1 och T diskuterar storslagen customisering som lösning på problemet.

shirley_7.jpg

Ny Griffinkylare, viskofläkt och flång ny Edelbrock 600-förgasare. Inte så dumt! Annars fint det att göra i motorrummet.

shirley_8.jpg

K1 står och beundrar Shirley. Ja, Mr. T har döpt sin Tempest till det…

Share