Det är alltid spännande att se hur andra människor har det i sina mekgarage. För ett tag sedan följde jag av den anledningen med en polare till hans vattenhål. Då han äger betydligt fler bilar än bara sin Mercury Cougar, bland annat två Jaguarer, så innebar det ett besök i Stockholms kanske största – trumvirvel – Jaugargarage.

Trots mottot “Jaguar Only!” hade några personer fått dispens för andra bilmärken, bland annat en fräck Alfa Romeo Montreal. Mekgaraget var dock mest fyllt med britter. Cirka 30 – 35 Jaguarer för att vara mer exakt. Några E-type förstås, men också en Jaguar XJ plus ett antal Jaguar Mark II varav en fet rackare med en sexa bestyckad med trippla förgasare.

Anor har garaget också. En av gubbarna berättade att han hängt här i 30 år. Kanske för den höga trivselfaktorn, kanske för den låga garagehyran: 600 spänn per månad. Då ingår bandsåg, tryckluft framdragen till ett antal åtkomstpunkter runt om i garaget, hydraulpress, saxlyft, svarv med mera. Dock är varje mekplats inte särskilt stor, en bil får plats och så finns det utrymme för en arbetsbänk. That’s pretty much it. Några hade löst detta genom att slå till på två mekplatser brevid varandra för att på det sättet även få plats med alla nya och begagnade Jaguardelar.

I övrigt är mekgaraget tämligen väldisponerat med en bred körgång i mitten där i princip två bilar kan mötas, och så mekplatser på båda sidorna av körgången.

Innan jag lämnade mekgaraget blev jag för övrigt påmind om att jänkarna (Mopar) var långt ifrån ensamna om att tillverka motorer med hemisfäriska förbränningsrum när det begav sig. Den som är sugen på att ta reda på mer kan ju alltid skriva in Harry Westlake i valfri sökmotor och inse att Jaguar lanserade hemi ett par år tidigare än Chrysler.

Jag ber för övrigt om ursäkt för den redigt sopiga kvaliteten på fotografierna. Men vad gör man när man bara har tillgång till en mobilkamera.

imag0193.jpg

Paus i diskussionen om skillnaden mellan olika kamaxlar och deras respektive användningsområde.

imag0196.jpg

Precis som i alla andra mekgarage uppstår det ibland dispyter. Det här är ett (väldigt svenskt) sätt att hantera det på: En lapp med ett ilsket meddelande.

imag0197.jpg

Två av många Jaguar Mark II i Jaggagaraget.

imag0198.jpg

Frans äger också en Jaguar Mark II. Till den har han renoverat en Jaguarbakaxel och håller för närvarade på med en motorrenovering.

imag0200.jpg

Kan upplysa dig om att en Jaguar E-type inte är ett bra köp för långa människor som mäter över 1850 mm i strumplästen. Väldigt snålt med utrymme.

imag0205.jpg

Jaguarsgaragets fikahörna. Där serveras det thé och scones…

Share