Det mesta från förr är väl utforskat numera. Återupptäckt av nyfikna människor. Jag talar då om det tidstypiska sättet som Super Stock-krigare var konstruerade, eller hur man byggde en fräck gasser. Alla fräna delar och detaljer.

En grej jag dock tycker många missar är snygga slapper / traction bars. En innovation som är tänkt att ge bakvagnen stabilitet. Utan dem och med massor av effekt i V8:an finns det nämligen en risk att bladfjäderförsedda bilars bakaxlar vrider sig och bladfjädrarna därmed blir S-formade. Lösningen på det är just traction bars.

Här finns tre nygamla idéer som kanske kan smaka. Speciellt ur perspektivet ögongodis då. De två sistnämna kan du dessutom tillverka förhållandevis enkelt själv.

1) Skaffa gamla hederliga traction bars från E-T. Den där gamla slotmags tillverkaren som startade sin verksamhet i Kalifornien redan 1961, du vet. Precis som många andra företag på den här tiden (Fenton, Ansen med flera) så nöjde sig E-T inte bara med fälgar. De tillverkade också andra saker, som de här gjutna stagen. De verkar inte särskilt vanliga, så det blir till att ligga i om du ska finna ett par. Men nu har du sett dem på foto, så slå till snabbt när du ser dem på nästa swapmeet. Kvaliteten? Oklart. Man får väl hoppas att ytfinnishen skvallrar om att stagen är kulpenade.

2) Lakewood är ett inte helt obekant namn när det kommer till traction bars, och deras pippgula slapper-variant satt under var och varannan muskelbil på 70- och 80-talet. Oavsett färg på karossen. Det gjorde att de ofta syntes, och skrek “Ska vi rejsa vid nästa rödljus?!!”. Skaffa ett par, tillverka egna, men se till att de syns. Så klart.

3) På 70- och 80-talet var det poppis att kroma saker. Den trenden har sedan dess varit konstant. Nu är det lite lagom ospännade med kromade oljetråg ingen ser (förutom du och bilbesiktningsmannen), så jag pratar förstås om udda detaljer. Till exempel kåpan till värmepaketet, bakaxeln eller varför inte dina traction bars. Numera går att köpa färdigkromade stag, vilket är lite tråkigt. Samtidigt är de ännu tämligen ovanliga i Sverige. Så skynda fynda. Eller ännu hellre: Bygg dina egna slapper bars och skicka dem på kromning.

Share