Ibland hör ni läsare av er med kommentarer på de artiklar jag skrivit. Det är kul. Ja, väldigt kul till och med, så hör av er mer och oftare!

Ett exempel på en kommentar som inte bara jag har nytta av är det mejl från motorbyggaren Pär på Engine Kit Racing i Storfors som nyligen landade i min mejlbox. Det var en fin och intressant respons på min artikelserie “Proffsens recept till V8 med 400 hästar”.

Pär slår givetvis huvudet på spiken i sin misstanke om att de flesta motorbyggare gärna utgår från Chevrolets small block.

Så här skriver han:

“Hejsan Pete!

Intressant och roligt reportage om dessa 400 hk-alternativ som inte kostar en förmögenhet. Jag får många frågor om det själv. Vad det kostar, bästa motorn med mera.

Jag har ett par bra alternativ om du bara får chevy-förslag!

1) Utgå från Pontiacs 400-motor. Stommen ska var en motor från 1973-1976 med 4X- eller 6X-toppar.

Byt ut vevpartiet (till 455-468 kubiktum) med kolvar för komp runt 9.5:1 – 10.5:1. Lägg till ett bra insug – Performer RPM eller ett i gjutjärn från före 1972. Satsa på spreadboreförgasare, exempelvis från Rochester eller en Edelbrock 650 med Adjustable valve secondary (AVS). Satsa också på ett hydrauliskt kamkit. Allt i övrigt kan vara standard, med standardrenoverade toppar och block.

Prisbild för detta är cirka 40 – 45 000 kronor, och du får lätt 400 hk och massor med vridmoment. 2 bultat block pallar för 550 – 600 hk.

2) Det går också bra att utgå från Ford 351 Windsor från 1969-1986. Gärna en EFI-motor från en van. Med en fräsch underdel med kolvar som ger 10.1:1 – 11.1:1 i komp, eftermarknadstoppar med max 185 cc i kanalstorlek, tvåplansinsug, bra hydrauliskt kamkit och du plockar ut 400 hästkrafter.

Observera att inga Kinaprylar bör användas.

Tvåbultat block med 1/2″ standardbultar eller ARP-dito lätt pallar för 5-600 hk. Pris? C:a 40 000 kronor.

Tack för en fin tidning!

Mvh Pär,
Engine Kit Racing.”

Tack Pär!

2014-06-02-400-hk-med-ford-eller-pontiac

Share