Vad passar bättre att fylla den här bloggen med än kompresssor-frossa?!

Så till frågan “Vilken märke väljer du?”: Italienska S.C.o.T. eller amerikanska McCulloch? När det är dags att sätta en extralunga på sidventilaren kan det bli både dyrt och lite krångligt.

Varför inte göra det lite enklare för sig? Genom att utöka valmöjligheterna alltså. Så länge kompressorn gör det den ska göra, det vill säga tvångsmata V8:an samt se tidskorrekt och snygg ut, gör det väl inget om den är förhållandevis prisvärd. Eller att utbudet åtminstone blir lite större. Tänker jag.

En bekant har löst det där. Men så är han flygtekniker också. När Peter (som han heter) var lärling, jobbade han en del med med en gammal engelsk maskin som heter Avro 748 (sedermera Hawker Siddeley 748).

En dag råkade han titta närmare på den kompressor som håller kabintrycket uppe, och reflekterade över kompressorns utseende samt portstorlek. Nämen! Godfrey Marshall MK22, som kompressorn heter, var (och är) snygg och skulle kunna monteras på en flathead. Det blev till att fixa en MK22:a för Peter!

En får vara om sig och kring sig för att få någonting i sig, som det heter. Var finns närmaste swapmeet eller överskottslager för gamla flygplansdelar? Vad får jag för svar om jag söker på “vintage cabin pressure superchargers” i Google? Skulle en AS80 kunna fungera? Vore det inte coolt att få tag i en kabinkompressor från en SAAB 29 Tunnan…

Share