2014-03-12-brittiska-bagar-bracker

Som du säkert redan vet så är jag inget stort fan av H-D.

För att utveckla det hela så finns det massor av bågar som jag tycker är fränare (Piaggios Vespor till exempel). Visst är en skönt stukad H-D med springergaffel eller i bobberutförande både hal som cool, och H-D kan vara så helrätt. Samtidigt devalveras mitt intresse för mc-märket på grund av det faktum att det tyvärr är betydligt vanligare med äldre gubbar och gummor på farbrikskustomiserade H-D:s som susar runt på våra vägar än balla bobbers. Och farbrikskustom är lika häftigt som Tomas Ledin i en Toyota Prius.

Som sagt. Det finns ballare cyklar. Som de brittiska. Matchless, Norton, Birmingham Small Arms, Brough Superior, Ariel och Royal Enfield är några märken som både i originalutförande (då pratar jag förstås minst 40 år gamla motorcyklar) eller som ombyggda är hur balla som helst.

BBC-producerade filmen “Full Throttle: The Glory Days of British Motorbikes” berättar historien om några av dessa brittiska motorcyklar, men framför allt vad man gjorde med dem. Och människorna som tillverkade och brukade bågarna. Som att köra Juke Box Race på N Circular Rd i London, utanför ökända The Ace Cafe. Hur britterna var extremt tidigt ute med att köra motorcyklar på landets vägar i jämförelse med många andra nationer. Och så vidare.

Klart sevärd film. Alla delar finns på Youtube, och här är den första: http://www.youtube.com/watch?v=fGeXjHU0ZHE

Share