2014-12-01-clean-sexy-01

Lördagen den fjärde oktober ägde tillställningen Clean & Sexy rum för första gången i Stockholm.

Platsen var gräsplätten utanför Moderna museet och stämningen, ja den var mycket god. Det blir väl så när ett gäng kreativa människor samlas, särskilt då kreativiteten består av att skapa nya, coola cyklar av gamla, risiga och mindre coola cyklar (och ungefär vad som helst som man hittat på hyllan hemma).

På plats var förstås Black Label Bike Club som stod bakom arrangemanget, men också sköna filurer som Plåt-Conny, Greven och Benne, de två senare från cykelklubben Svalan.

Utanför Moderna kunde den nyfikne glutta på allenhanda benmuskeldrivna tvåhjulingar som vi till vardags tyvärr inte får se så mycket av på gatorna. Det är väl just det Von Sven och de andra i Black Label Bike Club gärna är med och ändrar på, och gissningsvis en delorsak till Clean & Sexy.

Så vad fick då de nyfikna ta del av denna sköna lördag? Jo, både en gammal hyllning till racecykelns racecykel Cinelli (och då modellen Laser), Black Labels Frankensteinsbågar och cyklar som lånat inspiration från MC-världen. För att nämna ett tunt axplock.

Plåt-Conny, som är skaparen av cykeln med namnet “Blue Ribbon”, berättar att han började bygga cyklar som ett sätt att hantera en eskalerande alkoholkonsumtion. Det förklarar varför två av hans andra byggen heter “Sober” respektive “Abstinens”.

2014-12-01-clean-sexy-02

Sättet har hittills varit framgångsrikt, Plåt-Conny är avhållsam samtidigt som “Blue Ribbon” är ett riktigt fränt och sinnrikt bygge med så väl jockey shift och springergaffel.

Antalet delar som ingår i “Blue Ribbon” är därtill respektingivande. Ta bara framgaffeln.

– Den består bland annat av rör från IKEA, och tjejens häst fick nya skor så jag stal de gamla, berättar Plåt-Conny.

Själv växelspaken med tillhörande mekanik är en historia i sig. Plåt-Conny berättar en massa detaljer, men jag är inte säker på att jag hänger med i svängarna.

– Jag använde vevpartiet från en mountainbike där jag tog det treväxlade bakhjulet och använde den axeln till växelspaken. Ett dörrgångjärn som jag hittade i min låda, ett skärmstag och en del av en gammal handbroms utgör växelmekanismen tillsammans med en spak från en Volvo Amazon och överst på det ett dörrhandtag, säger Plåt-Conny.

Å så där fortsätter det. Styrhuvudet kommer från en sportig Rex-damcykel och sadeln från en motionscykel, fast ombyggd med fjädring.

Benne, som lyssnar till förnamnet Jonas och som du redan skymtat i Gasoline tidigare (bland annat som skapare av den gula Gasolinecykeln), berättar att han bara ville bygga en hoj. Sedan spårade det som vanligt ur, och blev flera stycken. Det är väl i och för sig inte så konstigt, Jonas byggde den första hojen vid 6 års ålder och började svetsa ramar själv vid 12. Men så hade inte BMX-cykeln heller kommit till Sverige vid den här tidpunkten. Vad gör man? Jonas skapade sina egna cyklar istället för att vänta…

2014-12-01-clean-sexy-03

Med sig upp till Stockholm har Jonas sex egenbyggda hojar. Namnen är svincoola: “The Bull”, “Speed”, “Pinky”, “Grasshopper”, “Flying Sirius” och “Apollo Overzise”.

Coolast är nog “The Bull”, även om jag har svårt för att bestämma mig. “The Bull” har ett styre som liknar två horn. De röda ögonen, förlåt framlyktorna, blänger ilsket på mig. Att lacka en hoj i kulören British racing green – jag syftar på “Apollo Oversized” – är förstås också alltid rätt

– “Grasshopper” är ju insektsgrön och med spröt. Ja, det som du och jag kallar styre. “Flying Sirius” består av en egenombyggd ram och framgaffel som Greven designat. Komplett med en devil’s tail, berättar Jonas.

Per-Michael Rydahl aka Greven har också en djävulssvans på sin hoj, som heter “Black Copper”.

– Jonas Benne övertalade mig att bygga en cykel. Ja, jag hade redan hjälpt honom med lite plåtdetaljer till hans egna cykelbyggen. Var väl först lite tveksam till detta cykelbyggeri, men så tänkte jag att “Äh, vafan, en cykel kan jag väl alltid sno ihop”, berättar Greven.

2014-12-01-clean-sexy-04

Han hade en idé om att cykeln skulle bli en ohelig allians mellan en California cruiser och en räsercykel från 30-talet, och så fick det bli. Många koppardetaljer också, det gillar Greven.

På tal om detaljer så är det helt klart en av Grevens talanger. En av de klurigare att få till var pedalerna.

– Jag hittade inga färdiga lösningar som passade in, så ett par vanliga standardtrampor fick sätta livet till och gummibeläggningen och reflexer slipades bort. Eftersom jag jobbar med vattenskärning så skar jag enkelt ut några nya skänklar i koppar, och då kunde jag ju inte låta bli att pryda de med små malteserkors, säger Greven.

De snajdiga handtagen består för övrigt av ett par läderbitar och skosnören. Även det en snygg detalj.

Innan Clean & Sexy är över har Jonas Benne förövrigt lyckats kamma hem ett förstapris på utställningen. Det ska tilläggas att jag inte är förvånad.

Jag hoppas på ett nytt Clean & Sexy i början av oktober nästa år. Så ut i garaget med dig och slakta det oanvända arvegodset från mormor eller fabror. Du behöver ett rejält försprång om du ska ha en chans att tävla mot cykelklubben Svalan eller de andra.

2014-12-01-clean-sexy-05

2014-12-01-clean-sexy-06

2014-12-01-clean-sexy-07

2014-12-01-clean-sexy-08

2014-12-01-clean-sexy-09

2014-12-01-clean-sexy-10

2014-12-01-clean-sexy-11

2014-12-01-clean-sexy-12

2014-12-01-clean-sexy-13

2014-12-01-clean-sexy-14

2014-12-01-clean-sexy-15

2014-12-01-clean-sexy-16

2014-12-01-clean-sexy-17

Share