2015-05-15-coola-concorde

The Concorde Story är dokumentärfilmen om ett av världens fränaste passagerarplan. Concorde, jetålderns finaste.

Ja, allt som flyger snabbare än Mach 2 och 2 000 km/h är förstås ingenjörskonst och respekt hela vägen från start till landning. Att Concorde dessutom är fantastisk vacker från exakt alla vinklar och perspektiv gör inte flygplanet mindre fräckt.

Den som ser The Concorde Story får bland annat reda på att utvecklingsarbetet runt Concorde påbörjades redan under andra världskriget då militära överljudsplan började tas fram, men tog fart på allvar under 50- men framför allt 60-talet.

Det som är ballast med Concorde och som uppmärksammas i filmen är dock att planet skapades med hjälp av – med dagens mått mätt – väldigt enkla verktyg. När man idag använder digitala vindtunnlar som körs på superdatorer brukade ingenjörerna på 60-talet räknestickor och väldigt enkla räknemaskiner…

Premiär för Concorde i reguljär trafik skedde 1976, och planet användes sedan fram till 2003 då det pensionerades. Anledningen till att Concorde gick ur tiden var dock inte den hemska flygolyckan i Frankrike, 2001, som man först kan tro. Det som tog kål på Concorde var höga underhållskostnader, men framför allt bränsleåtgången. Taxa ut på start- och landningsbana och Concorde gjorde av med lika mycket flygbränsle som en 737:a eldade upp på en flight mellan London och Amsterdam.

Påminner inte så lite om de V8:or med förgasare som du och jag gasar runt i. Fräna, snabba, ljudliga, ineffektiva…

Det ska väl tilläggas att Concorde bara är världens näst första överljudsplan för passagerartrafik. Ryssarna lyckades få upp sin Tupolev Tu-144 (med Natonamnet Charger) hela hela två månader före fransmän och britter.

Om jag sörjer är att jag aldrig någonsin kommer att få chansen uppleva en flygresa med Concorde? Mycket.

Här kan du se hela filmen: http://bit.ly/1FFWHSQ

Share