Igår var det åter dags för medlemmarna i KTHMTK att träffas. Kvällens ämne var transmissioner, och jag fick lära mig en del om växellådor i allmänhet, och dubbelkopplingsväxellådor (puh!) i synnerhet.
Rätt givande föreläsning. Kvällens ciceron, Porschefantasten och fartdåren Ulf Tolérus, visade prov på stor kunnighet. Förutom långa, intressanta utläggningar om olika växellådskonstruktioner kunde han avslöja att det allt sedan 60-talet pågått ett stort kunskapsutbyte mellan olika, konkurrerande bilfabrikanter. I all hemlighet, långt från styrelserummens dammiga konstymnissar.
Ulf Tolérus passade även på att berätta att dubbelkopplingsväxellådan kommer att vara den givna pusselbiten i morgondagens drivlinor, oavsett om de sitter i Porsche eller Skoda. I alla fall så länge förbränningsmotor finns kvar på marknaden, vilket den lär göra ett bra tag.
Dessutom upplyste han medlemmarna om vikten av att inte glömma bort att fylla på olja i växellådan. Som högst involverad i tågtillverkningsindustrin berättade Ulf att det inte är en särskilt bra idé att köra X2000 mellan Stockholm och Skövde utan smörjmedel i transmissionslådan. Även om det går, så luktar det nämligen väldigt konstigt vid ankomsten. Och det resultaterar alltid i ett haveri, även när det gäller tåg…
Annars är KTHMTK:s sammankomster rätt skojiga. Tänk dig en samling gubbar runt 45 år och uppåt som alla vet mest och bäst om fordon. Sätt dem i ett rum och servera ett påstående. Vänta en mikrosekund och notera det oerhört underhållande munhuggandet som uppstår.
Jag kan lätt tänka mig att dessa herrar blir alldeles fruktansvärt odrägliga i ett oinsatt sällskap. Och fantastiskt inspirerande, om än i ett begränsat antal par timmar, när omgiviningen är intresserad.
2009-10-22 kl. 06:21
Berätta gärna mer om “dubbelväxellådan”!
2009-10-22 kl. 17:44
Enligt Ulf Tolérus (han verkar iofs lite biased), är det en tysk grej från början. Porsche var tidigt på pucken, men lade ner projektet en tid då lådan var så himla komplex att få till. Numera verkar så väl Audi, BMW och Porsche vara heta på lådorna. Men även Honda med flera, om man få tro nätet.
Lådorna, iaf de Ulf visade, innehöll faktiskt tre växelaxlar, i stället för normala två. Därav att jag kallar dem dubbelväxellådor. Men beroende av växel används även två olika kopplingar.
Poängen med dem är iaf snabba växlingar, och att man inte tappar så mycket kraftöverföring.
2009-10-22 kl. 20:29
Kan det vara så då att man “alltid” har en växel i? Dvs att bilen alltid drar?
2009-10-22 kl. 20:35
Hehe. Precis det diskuterades rätt flitigt, Larsson. Ingen kom väl egentligen fram till något, förutom att det förmodligen var typ så. Fast att någon broms låg på när bilen inte skulle röra sig.
2009-10-23 kl. 00:03
Oldsmobile presenterade den moderna automatlådan för 70 år sen , och dom vill fortfarande vi skall rycka frenetiskt i en spak?
2009-10-25 kl. 09:34
Dubbelkopplingsväxellådan är både automatisk och manuell. Och i bland är det ju roligt att rycka i spaken… 😉
Dessutom, glöm inte den högre verkningsgraden.