De som införskaffar bilböcker till det egna biblioteket är nog för det mesta nöjda med sina inköp. Dock är det sällan moderna böcker om fordon lämnar ett permanent intryck. Under de senaste åren är det nog bara “Go with MOON: 1950-2010” av Laurent Bagnard som imponerat riktigt stort på undertecknad, och som fått en att då och då öppna pärmarna på nytt.

Det är därför som “The Drive: Custom Cars And Their Builders” faller ner som en flera kilo tung glädjebomb på köksbordet. Det krävs nämligen inte många sekunder för läsaren att förstå att det här, det är någonting helt annat än vanlig fordonslitteratur av standardtyp.

Vi pratar mängder med inspiration i form av makalösa fotografier som man kan studera i timmar. Vilket urval. Vilket omfång. Detta är nog den mest kompletta bilboken jag någonsin läst.

Varför? För här finns alla tänkbara byggstilar representerade, och det med en genomgående kärlek till vår passion bilarna. Lågt, högt, gammalt, modernt. Stora fälgar, små hjul. Kolfiber och stål. Från fyra till tolv cylindrar, raka och i vinkel. Dekaler och pinstriping. Rost och puts. Drifting, showbyggen, burnouter, dragracing, saltöknar, stränder, banracing och lera. Det finns bilar för alla smaker och behov i denna magiska bok.

Här finns också nästan alla stora bilbyggare igår och idag representerade. Ring Brothers, Ed Roth, Rod Emory, Fink Fahrzeugtechnik, Magnus Walker, Bailey Racing, Jim Grant, ICON, Gregg Hamilton, Bill Hines, Gene Winfield, Ironworks Speed & Kustom, John D’Agostino, Keith Charvonia, Cole Foster, Waxhead Diaries, Rob Ida, Randy Grubb, Alexander Brothers, Coby Gewertz, Ray Gordon, George Barris, Paradise Road Custom Shop, Kei Miura, RAUH-Welt Begriff, Jesse Valadez, Albert de Alba, Bryan Fuller, Drew Strunk, Old Crow Speed Shop, Norm Hardinge, Dean Moon, Aaron Beck…

Eftersom boken innehåller fantastiska bilbyggare (och deras verk) från jordens alla hörn finns Sverige förstås också representerat genom Jon Olsson och Mattias Vöcks. Duktiga som bara den, men kanske inte de namn jag hade föredragit. Å andra sidan har de valts ut för att bidra till bokens helhet och variation.

Bilarna som är med? Porsche 356, CAE Sprint Car, Steve McQueens Baja Boot Buggy, Jaguar E-Type, Chevrolet 1955, Kaiser, Buick Riviera, Mercury, Blastolene B702, Dodge Deora, Divco, Chevrolet-gasser från 1951, Nissan Skyline, Datsun 510, Toyota Crown Station från 1972, Doane Spencer Roadster, GAZ Wolga 24-02, Plymouth ‘Cuda… Ja, du fattar. När jag rabblat upp en tiondel av de medverkande bilarna förstår du vilken bredd som “The Drive: Custom Cars And Their Builders” bjuder läsaren på.

Boken kostar när detta skrivs 601 kronor på Bokus. Att jag lyckades pricka in någon form av kampanj utan att vara medveten om det och får två böcker för 700 spänn (ett exemplar att ge bort till en vän) gör detta till det bästa bilboksköpet jag någonsin gjort.

Så… Detta är ett givet köp till den som är passionerat intresserad av bilar, oavsett vad de är intresserade av. Värd att läsa från pärm till pärm. Något som kommer att ta läsaren många, många dagar – förmodligen veckor.

“The Drive: Custom Cars And Their Builders” är precis som jag vill att bilhobbyn ska vara. Full av gränslös talang, kärlek och lekfullhet.

Kuda av Aaron Beck/Beck Kustoms. Foto hämtat från “The Drive: Custom Cars And Their Builders”.

Share