I lördags höll tidningen Wheels Magazine i ett litet men uppskattat arrangemang (det händer åt skogen för lite i Sveriges huvudstad när det gäller jänkebilar!) som de valde att kalla Wheels Saturdays. Denna sammankomst gick av stapeln i och utanför Motorbörsgaraget på Hammarby Fabriksväg i Stockholm, och bjöd bland annat på bakluckeloppis, gratiskorv och pinstripedemonstation. Dessutom hade ett antal jänkebilsfantaster passat på att rasta sin V8:a en sista gång innan vinterdvalan.
Vad fick vi då se i bilväg? En rackarns massa trevliga fordon. Bland de bilar som gjorde störst intryck fanns en brutal Fiat Topolino med kompressormatad mopar-V8 på 392 kubiktum, en hal Ford Thunderbird från 1961 och en kolsvart Chevrolet Camaro med skinande blanka hub caps. Två tämligen risiga Mercury Cougar fanns också på plats, coola men på tok för dyra kan tyckas. Fast en bil är väl värd precis det som någon är villig att betala för den?!
De bilar som ingår i fotoserien är:
- Buick Special 1954
- Chevrolet Bel Air 1955
- Chevrolet C10 Pickup 1968
- Chevrolet C20 Pickup 1969
- Chevrolet Camaro 1967
- Chevrolet El Camino 1971
- Chrysler 300 K 1964
- Ford Country Sedan Station Wagon 1955
- Ford Custom Fordor 1950
- Ford Ranchero 1957
- Ford Thunderbird 1961
- Ford Tudor De Luxe 1934
- Mercury Cougar 1969
- Plymouth Belvedere 1966
- Plymouth Road Runner 1969
- Pontiac Firebird Trans Am 1975
- Rambler Ambassador 1958
2011-11-11 kl. 08:16
Coola bilder, är det en återkommande träff?
2011-11-11 kl. 08:53
Vet inte, men det verkar så. Klart trevligt var det i alla fall!
2011-11-11 kl. 21:25
Verkar trevligt som tusan. Avgudar Topolinon och känner att jag kanske skulle sätta min “dog-dish-plan” för Camaron i verket. Har kapslarna. Får väl ut och leta fälgar….
2011-11-11 kl. 22:03
Dog dish alla dagar i veckan! Undvik American Racing Torq Thrust-fälgar… Inte för att de nödvändigtvis är fula, det är de inte, men de signalerar helt klart brist på fantasi och kreativitet.
2011-11-12 kl. 04:16
*Andrar falgplaner…*
2011-11-12 kl. 07:32
Bra Roger! 🙂
2011-11-12 kl. 19:58
Får la bli att pulverlacka mina originalisar och köpa nya kromade centrumkåpor.
2011-11-13 kl. 12:35
Taskigt Peter, jag har ju TT2 fälgar på min. Hitta inget annat som jag tyckte va snyggt. 🙁
2011-11-13 kl. 13:34
Artur: Alltså, de är fina. Men galet vanliga. Resten av din Mustang är dock jättefin och tuff! 🙂
Inte meningen av vara taskig. 🙁
2011-11-14 kl. 08:18
Lungt, jag vet att TT är de vanligaste fälgarna på jänkebil och kan tom hålla med dig att det blir lite tråkiga. 😉
2011-11-14 kl. 08:48
Fast samtidigt som de är vanliga så är det också rätt många som suktar efter Torq Thrust-fälgar… En inte helt klen tröst i sammanhanget!
2011-11-17 kl. 14:31
Måste nog säga att Torq Thrust (de med mattgrå koniska ekrar och kromad fälgbana) är det snyggaste som kan sitta på en muskelbil. Om jag bara skulle få välja en fälgtyp oavsett bil, skulle jag ta den.
Däremot kan jag tycka att märkes-sportfälgar är galet snygga. T ex Chevrolet Rallye Wheels, Mopar dito och de Ford Magnum 500 som jag har. Men där skulle jag förstås aldrig komma på tanken att byta fälgar mellan olika bilmärken!
2011-11-17 kl. 14:50
Torq Thrust är förstås som universalfälg i hård konkurrens med den ikoniska muskelbilsfälgen, som i alla fall förr var väldigt vanlig men som jag dock inte visste vad den heter. Men nu vet jag. Cragar SS!
2011-11-17 kl. 15:45
Håller inte med dig om Torq Thrusts storhet. Bara att de är snygga, typ alla varianter. Punkt.
En Nova med Rallye Wheels och snobbringar däremot… MUMMA!