Hur blir någon en erkänt kreativ mc-byggare? Samme någon låter sig inspireras av saker och människor utanför den egna sfären. När Mattias ”Biffen” Andersson skulle bygga denna H-D ägnade han alltså inte många tankar åt just hojar utan snarare bilar. Dessutom konstaterar han att Steve Jobs var och fortfarande är en förebild när det kommer till att tänka utanför lådan.

Biffen är en fantastisk kille att konversera med. Gärna spontant och helt oplanerat utan tydligt fokus och mål. Samtalet kan ta ungefär vilken eller vilka vändningar som helst. Och det mest hela tiden.

Pratar vi om företagande landar vi tre minuter senare i diskussioner om våra familjer, och snackar vi om den moderna baggerns vara eller icke-vara mynnar konversationen snart ut i sadelväskornas historia

Jag insåg detta redan när vi träffades första gången, i hans butik och verkstad i Vargön. Biffen kryssade, och kryssar fortfarande smidigt och flyhänt mellan A och Ö.

Allt bara rullar på till dess att jag ställer tydliga frågor. ”Kan du berätta om H-D:n?”. ”Hur många motorcyklar har du byggt?”. ”Varför valde du färgerna vit och blå?”. ”Ja…” respektive ”Nej”, kan Biffen då drömmande säga, för att sedan tydligt med tystnadens hjälp markera att det var de svaren han hade att erbjuda mig.

Biffen.

Jag ger alltså ganska snart upp det där med spörsmål, och låter Biffen hållas i stället. På det sätt som passar honom bäst, alltså prata fritt och spontant rakt ur hjärtat. Vi snackar om allt och inget, och jag fiskar upp guldkornen som tämligen ofta dyker upp.

Som när han självmant berättar historien om den Harley-Davidson Duo Glide från 1960 som han sågat sönder och svetsat ihop.

– Det var när jag besökte Brooklyn Invitational i september 2012 som jag fick en inbjudan som mc-byggare till Born Free 5 den 29 juni 2013 i Orange County, Kalifornien. Brooklyn Invitational är för övrigt en skitfrän tillställning. 10 000 besökare, 20 fantastiska hojar i en konsthall och ytterligare 5 000 hojar utanför. Hur som helst, med denna inbjudan följer som bekant uppdraget att bygga en motorcykel till träffen. Arrangören lägger sig inte i hur eller vad man gör, så jag tackade ja, säger Biffen.

Först hade han tänkt att hojen skulle byggas hemma. Det är trots allt enklast att utgå från den egna verkstaden. Av olika orsaker hittade dock inte Biffen några vettiga objekt i Sverige hur mycket han än letade.

– Jag hade fått för mig att jag absolut skulle bygga på en Duo Glide. De tillverkades bara mellan 1958 och 1964. Du vet hur det är, letar man bara efter något specifikt så hittar man det inte. Just då… Faktum är att jag åkte för att titta på flertalet Duo Glide, som visade sig inte vara just det när jag väl kom fram, säger Biffen.

Till slut var han tvungen att rikta blickarna mot H-D:s hemland, och Joe Lingley på Live Free Cycle Sales i New Hampshire.

– Det blev till att köpa ett objekt från Joe. Hojen skickades sedan till min vän Dan Collins på Old Gold Garage i Ventura, Kalifornien. New Hampshire är väl för övrigt så abnormt långt från Kalifornien man kan komma utan att lämna USA, skrattar Biffen.

I januari 2013 åkte så Biffen över för att bygga hoj. 12 dagar lång skulle vistelsen i Kalifornien vara.

Duo Glide

– Effektivt tid blev det bara 10 dagar Som jag hade på mig att bygga. Jag jobbade som ett svin hela tiden och tyvärr ödslade jag lite väl många dagar på att bygga om tanken. Klockan 04:00 på avresedagen stod jag med en plåtren hoj som kunde plockas isär och skickas iväg för kromning och lackering. Några timmar senare var jag klar med detta, och klockan 08:00 åkte jag till flygplatsen för att flyga hem. Ja, det blev precis ett så tajt schema som jag oftast ser till att hamna i, ler Biffen.

Han berättar vidare att han aldrig någonsin tidigare frusit så mycket i hela sitt liv som under vistelsen hos Dan och Old Gold Garage.

– Människor jag känner, från exempelvis Sydeuropa och USA, tror att jag aldrig fryser bara för att jag är från Sverige. Haha. Det är lustigt. Jag bodde på vinden i Dans shop, och man kunde se rakt ut mellan väggen och taket. Varje morgon bad jag Dan ta mer fler filtar. Till slut, när jag slutade frysa, så sov jag i brallor, en hoodie med luvan uppe, mössa, under 8 filtar och med värmefläkt påslagen, skrattar Biffen.

Att han varje morgon tog stegen upp på taket genom en lucka och avnjöt sitt morgonkaffe med en trevlig utsikt över stan vägde dock upp för nattens köldattacker.

Vad är det då Biffen åstadkommit. Jag, som förvisso är väldigt långt ifrån att vara ett proffs när det kommer till hojar, ser att det skiljer en hel del mellan en original-Duo Glide från 1960 och Biffens skapelse. Där originalet är en orgie i detaljer och väldigt korpulent, är denna hoj istället slank och smäcker. Det utan att förlora Duo Glidens fina ursprungsformer.

Men jag vet också att där finns många skillnader som min hjärna inte uppfattar.

– Jag har jobbat mycket med linjer och detaljer. Tanken från början var inte att det skulle bli en temahoj, men samtidigt har jag förlitat mig på samma tankesätt som när man kustomiserar en bil. Det är i och för sig inte så konstigt eftersom jag kommer från bilvärlden. Det är alltså rena linjer som gäller, säger Biffen.

För att uppnå detta har han smalnat av tankarna och kapat mätarkåpan en halvtum i framkant. Det senare syns tydligt när man betraktar hojen i profil. Då tankarna blev ganska smala och mätarkåpan är kvar och intakt på bredden så fanns det inte så mycket plats kvar för tanklock.

– På en bil tar man gärna bort tanklocket för att få till rena linjer. Så jag valde att integrera tanklocket med mätarkåpan. Där tändningslåset satt original, där sitter locket idag, berättar Biffen.

Att hojen ser avmagrad ut har fler orsaker än att tankarna bantats ner. Bakskärmen är avsmalnad 1 1/4 tum, och framskärmen har tappat 1 tum i bredd. Biffen har tillverkat egna fenderstruts, det vill säga skärmstag, och lagt dem på insidan mot ramen samt gjort dem så tunna som möjligt. Sadelväskorna ligger väldigt tajt mot bakhjulet, och är därtill urkapade så att cirka 80 procent av utrymmet i dem är borta. Så smal, ja det är Duo Gliden.

LeBeeF Kustom Metal Works.

När det kommer till avgasrören hade Biffen redan från början tänkt sig ett Bellflower-stuk på dem, i sann Larry Watson-anda. Även här kommer alltså bilar som förebild in i bilden. Rören hade Biffen avsett bocka och svetsa själv. Men det var lättare sagt och tänkt än gjort.

– När jag började efterfråga rör stötte jag på patrull. Det skulle dröja ett antal dagar att få tag sådana. Så när jag efterlyste assistans via Instagram hörde folket på Biltwell av sig. De undrar om jag behövde ett Biltwell-kit, och jag tackade ja då jag insåg att detta skulle fungera att bygga ett cross over-avgassystem av även om jag inte behövde alla bitar, säger Biffen.

Han konstaterar samtidigt att han fick avgassystemet gratis, och att det var listigt av Biltwell. Biffen har numera utgått från företaget avgassystems-kit 10-15 gånger sedan dess.

Samtidigt kan Biffen också slå fast att det är 100 gånger enklare att bygga en hoj i Sverige än i USA. Något de flesta förmodligen blir lite förvånande av att höra.

– I USA är det ingen som har några grejer hemma i butik. Det tar minst en vecka att få en pryl. Alltså kan man inte bygga en hoj snabbt där. Hemma beställer jag från W&W, och då får jag grejerna två dygn senare. Nyttjar jag i stället Nostalgia så finns paketet hos mig inom 24 timmar. Jag kan även köra till Nostalgia. Då tar det två timmar, tur/retur. Detta visste jag delvis om redan innan jag åkte, så vissa delar fick jag ta med från Sverige, säger Biffen.

Han lägger till att Old Gold Garage tillverkat sadeln och att styret är egentillverkat med invändigt gasreglage. Hjulen? 19 tum fram, 18 tum bak.

Den smäckra framlyktan kommer från Lowbrow Customs.

– Det lustiga är att det numera går att köpa samma lykta på Biltema. För typ 300 kronor, ler Biffen.

Del två av intervjun hittar du här

Share