Här hittar du del 1 av intervjun

Om hojen har något namn? Njae. Biffen berättar att han egentligen aldrig varit särskilt intresserad av att namnge sina hojar, utantaget The Golden Shovel då. Men smeknamn som ändå florerat har varit Venturian, eftersom hojen byggdes i just Ventura i Kalifornien. Bagster är ett annat namn som dykt upp lite då och då.

Vilka personer – alldeles oavsett vad de gör – ser Biffen då upp till? Varför gör han det?

Jag inser snabbt mitt misstag, och Biffen har inget direkt svar att ge. Men efter en stunds resonerande kommer han fram till Apples grundare.

– Ja, Steve Jobs. Kanske låter valet lite klyschigt, och inte verkade han vara särskilt trevlig heller. Men han var väldigt målinriktad och visste vad han ville. Det är beundransvärt, liksom det faktum att han efter en kurs i att skriva fint var den som förde in typsnitt, eller fonter, i datorvärlden. Helt idiotiskt tyckte de flesta då, på 80-talet. “Vem bryr sig?”, undrande folk. Men uppenbarligen var det rätt många som gjorde det, skrattar Biffen.

V

Ungefär här förstår jag lite grand hur han själv resonerar. Gå över ån efter vatten. Titta vid horisonten när inspirationen tryter, inte vid dina egna fötter. Varför låna idéer från andra stora hojbyggare när det går lika bra att snegla på kustombilar från 50- eller 60-talet, eller rentav helt andra saker och företeelser.

Antalet motorcyklar Biffen byggt vet han inte. Inte heller hur lång tid ett bygge i snitt tar att genomföra.

– Vissa hojar bygger jag 90 procent av, andra 10 procent. Jag gör allt från kompletta hojar till hojar som jag bara tillverkat någon del till. Så hur mycket ska man göra för att kalla det ett eget bygge?! Spontant skulle jag säga att jag har byggt 5 hojar. Tänker jag efter en stund så kommer jag kanske fram till 15 hojar. Vissa år bygger jag 5 hojar, andra år blir det 1. The Golden Shovel tog för övrigt två veckor att bygga, och den som förmodligen rönt mest uppmärksamhet, säger Biffen.

På frågan vad en hoj kostar att bygga brukar han kort och krasst replikera “Vad kostar en kasse mat?!”. Det är inte helt enkelt att besvara ett sådant spörsmål.

Samtalet glider över på Duo Gliden igen.

– I juni 2013 åker jag tillbaka till Ventura och sätter ihop hojen under några dagar. Det är under en vecka då många andra hojbyggare är vrålstressade över att de har ett tanklock kvar att montera inför Born Free 5. Själv står jag med en tom ram när jag och min dåvarande sambo Antonia bestämmer oss för att åka till Vegas för att gifta oss. Vår smekmånad består därefter av mig som monterar ihop hojen och av Antonia som står och tvättar mc-delar, skrattar Biffen.

Efter att ha konstaterat att batteriet är dött i H-D:n efter att den stått ett bra tag utan laddning införskaffas ett nytt.

– Därefter blir det två varv runt Old Gold Garage-shopen innan vi drar iväg till Born Free, säger Biffen.

Framtiden? Vad händer härnäst? Kommande byggen? Vad gör han nu, Biffen?!

Håller vägtrollen borta.

– Ja, va fan gör jag? Hm. Jo, jag bygger en oljetank till en person i London. Den är inspirerad av de oljetankar som Harley använde när deras hojar kördes i TT-race på Daytona under 50-talet. Tankarna var gjutna i aluminium och anpassade efter långa lopp där en större oljemängd behövdes. Oljetankarna är svinovanliga original, och jag har aldrig sett någon i verkligheten. Utseende och känsla ska berätta att den är gjuten, men jag bygger ingen kopia. Det skulle inte fungera eftersom oljetanken ska användas tillsammans med en knöl, säger Biffen.

Vad han menar med det överlämnar jag till dig att klura ut. Själv har jag lärt mig en hel del om Biffens del av hojkulturen efter ett antal samtal med honom, så en liten stund senare trillar polletten ner.

Faktaruta

  • På senare tid har Biffen börjat intressera sig för gammelstukade offroad-hojar från 70-talet, typ scramblers. Eller ja, nyligen byggde han i alla fall en kromad scrambler av en relativt ny H-D, en sportster. En motsägelsefull tvåhjuling, kan man säga.
  • Om Scramblern och mycket annat kan du läsa i Gasoline Magazine #10 samt #11 2015. Det är i dessa två nummer jag berättar historien om när jag besökte Biffen under 2015 års upplaga av Soppaturnén.
  • Duo Glide förekommer ibland (men inte särskilt ofta) i populärkulturella sammahang. Här är några “trevliga” filmer där modellen dyker upp: The Sadist (1963), Loveless (1981), Hells Angels on Wheels (1967) och The Wild Angels (1966).

Share