2016-02-24-hulster-8-valve-1

Cirka fyra månader tillbaka i tiden och jag var på Tekniska museet med mina döttrar. För en tid sedan var det dags igen, nu tillsammans med jobbet (KTH).

Förra gången kolla jag och döttrarna på Stellan Egelands fantastiska motorcykelbygge Esox Lucius. Denna gång hade personalen placerat en annan tvåhjuling på samma plats: Hulster 8 Valve.

Alltså. Helt ärligt. Stellans byggen är helt jävla magiska och är i sig ensamma värda ett besök på Tekniska museet. Vad som gör dem så speciella? Rubbet! Men kanske framför allt att man som betraktare riskerar att gå vilse i alla välbyggda och fantastiskt designade samt formgivna detaljer.

Så här skrivet Tekniska museet om Hulster 8 Valve:

“Motorcykeln heter Hulster 8 Valve, och byggdes av Stellan Egeland under vintern 2006-2008. Den tog 897 timmar att bygga och det mesta på cykeln, inklusive halva motorn, är hembyggt. Inspirationen kommer från tio- och tjugotalets rundbaneracers. Vid den tiden så hade fyrventilstekniken kommit på tävlingsmaskiner, så därför gjorde Stellan egna fyrventilstoppar och cylindrar, fast i sin egna tolkningar. Bottendelen på motorn är en Harley Davidson, 1600 cc från 1938. Cykeln vann World Championship of Custom Bike Building, i Sturgis, USA 2007.”

2016-02-24-hulster-8-valve-2

2016-02-24-hulster-8-valve-3

2016-02-24-hulster-8-valve-4

2016-02-24-hulster-8-valve-5

Share