För några år sedan hade jag förmånen att träffa Janne Richter, detta i samband med att jag gjorde ett reportage om hans Chevrolet Corvette från 1966.

Janne, det är han som ritar Scanias showbyggen och konceptlastbilar, ni vet. Ja, som anställd av den hårt arbetande livsnjutaren Sven-Erik “Svempa” Bergendahl i dennes företag Svempas.

Svempas historia är ju skriven ganska många gånger (här, här, här och här till exempel), men Jannes dito inte är fullt lika känd. I min intervju i Gasoline #11/2015 framkommer i alla fall en del. Som att Janne ritat en av Sko-Unos logotyper (den som företaget använder än idag), att han förädlat Colorod-loggan (minns jag rätt så sade Janne att Staffan Runhag ritade den första versionen) som använder under senare delen av 70-talet men också åkt och tävlat i skateboard med och mot Tony “Apan” Magnusson, Per Welinder och Per Holknekt (svintufft ju!).

En av Jannes större gärningar är dock de dragracingbilar som han handtextade på 70- och 80-talet: Magnus Tannfeldts Hemi-Challenger med handmålad sponsoren STOPP:s logotyp (Stock), Håkan Averstedts Camaro från 1969 med Dzus-logga (Stock), Håkan Jallings Corvette (Modified Standard), Sven Hålléns svarta/isblåa Camaro (Stock/Super Stock), Martin Hopps Bifrost-Corvette i gul version 2 (Funny car), Anders Lantz Roach-Monza (Funny car) och Harlan Thompsons och Knut Söderqvists Tre Kronor-Plymouth Arrow (Funny car). Janne målade även Pro Stock, Top Fuel och Comp Dragsters åt förare som Viveca Averstedt, Liv Berstad, Yvonne Fredlund och Peter Lantz.

Så till poängen: Janne berättade under intervjun jag gjorde 2015 att han under denna period i livet spenderade en hel del tid i Jakobsberg bilsportförening… Vilket inte helt osökt får mig att tänka på tavlan som hänger i mitt mekgarage (Järfälla Auto Club, JAC). Jepp. JAC är granne med just Jakobsbergs bilsportförening. Sade inte en av mina mekkamrater för något år sedan att det var just Jannes som ritat den där tavlan, föreställandes en Ford 54:a?!

En liten koll på nätet senare och ett flertal personer – däribland min kollega Per Webb på Gasoline – kan konstatera att signaturen visst är Richters. Mm. Tyckte jag kände igen den.

Jag erkänner utan omsvep här och nu att Janne är min stora förebild. Otroligt trevlig och ödmjuk kille, och samtidigt grymt kunnig. Med sitt levebröd att göra det han älskar.

Så där vill jag bli när jag blir stor. Som Janne.

PS. Vad och vilka som inspirerat Janne? Richters största inspirationskälla när han höll på att handtexta bilar var dragracingens USA-scen på 70-talet, främst funny cars med deras hårt slående lackeringar och textningar. Även klasserna Stock/Super Stock och Pro Stock låg Janne varmt om hjärtat. Då främst Mopar-profilerna Sox & Martin, Dick Landy, Bill Bagshaw samt Don Carlton i Motown Missile-bilarna. Janne väntade otåligt in varje nummer av tidningarna Super Stock & Drag Illustrated, Drag Racing USA och National Dragster när det begav sig. Inspiration hämtades även från Bob Gerdes Circus Custom Paint i New Jersey (coola lacker), Kenny Youngblood (cool lackdesign i plural) och Glen Weisgerber (suverän när det gäller lettering/handtextning/pinstriping). Svenska “painters” som Janne såg upp till var Ivve Hallberg samt Jarmo Pulkinen och Ingemar Becker Skurk & Flytlack. “Dessa var i en klass för sig”, säger Janne. DS.

Share